گزارش العالم؛

کمبود مواد غ‍‍ذایی و نبود بهداشت جان میلیون ها سودانی را تهدید می کند + ویدئو

سه شنبه 24 مرداد 1402 - 22:40

اوضاع در سودان از کنترل خارج شده است. این هشداری است که آژانس های وابسته به سازمان ملل داده اند و در بیانیه ای مشترک اعلام کردند که میلیون ها نفر در سودان از کمبود مواد غ‍ذایی رنج می برند و برخی از مردم این کشور به علت نبود خدمات بهداشتی جان خود را از دست می دهند.

العالم آفریقا

با گذشت ۴ ماه از شروع جنگ ویرانگر در خارطوم پایتخت سودان که به حملاتی با انگیزه های قومی و نژادی در دارفور هم منتقل شده است، مردم این کشور با کمبود مواد غذایی روبرو هستند و از نبود بهداشت رنج می برند.

ادیم وسورنو مدیر بخش عملیات و پشتیبانی در دفتر هماهنگی امور انسان دوستانه سازمان ملل گفت : مردم می میرند، مردم رنج می برند، پیام من به طرفین همان پیام سودانی هاست « جنگ را متوقف کنید و از ما بخواهید که به خانه های خود بازگردیم و زندگی آرامی داشته باشیم.»

الیزابت تروسل سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل هم گفت: بسیاری از مردمی که جان خود را از دست داده اند، شمارش نشده اند و جنازه های آنان جمع آوری نشده یا شناسایی و دفن نشده اند.

از سوی دیگر، مسوولان نهادهای امدادرسانی هم گفته اند که جامعه بین الملل هیچ عذر و بهانه ای برای تعلل در زمینه کاهش درد و رنج مردم سودان که قربانی درگیری های میان ارتش و نیروهای واکنش سریع شده اند، ندارد.

بر اساس گزارش های این نهادهای امدادرسانی،‌ بیش از ۱۴ میلیون کودک به کمک های انسان دوستانه نیاز دارند و بیش از ۴ میلیون نفر از جنگ فرار کرده اند و در داخل کشور یا در کشورهای همسایه آواره شده اند.

سازمان بین المللی مهاجرت اعلام کرد که آمارهایش از فرار بیش از یک میلیون نفر از سودان از زمان شروع جنگ در این کشور در اواسط آوریل حکایت دارد.

ویلیام سبیندلر سخنگوی دفتر کمیساریای عالی امور آوارگان سازمان ملل گفت: از زمان شروع درگیری ها در سودان، بیش از ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر مجبور به فرار شده اند و با ادامه فرار مردم، مراکزی که آوارگان به آن جا پناه می برند، چه در داخل سودان و چه در کشورهای همسایه بسیار شلوغ و پرجمعیت شده است.

آمارهای سازمان ملل حاکی از آن است که باران های موسمی که خطرات ابتلا به بیماری های واگیردار از طریق آب را افزایش می دهد، منازل حدود ۱۳ هزار و ۵۰۰ سودانی را ویران کرده است.

پربیننده ترین خبرها