در گفت وگو با العالم؛

کارشناس سیاسی عرب: هژمونی آمریکا در حال فروپاشی است

کارشناس سیاسی عرب: هژمونی آمریکا در حال فروپاشی است
پنج‌شنبه 26 مرداد 1402 - 17:38

یک نویسنده و پژوهشگر سیاسی عرب گفت: هژمونی ایالات متحده در حال فروپاشی است به طوری که متحدانش درحال رقابت با واشنگتن و همکاری با سایر کشورها هستند.

العالم - آمریکا

علی مراد نویسنده و پژوهشگر سیاسی عرب در گفت‌وگو با برنامه الحدث شبکه خبری العالم اظهار داشت: «نخبگان سیاسی آمریکا معتقدند که موقعیت این کشور در حال حاضر با شرایط سابقش متفاوت است، ظهور قدرت‌های جدید در دنیا رو به افزایش است و این مساله هزینه‌های هنگفتی به ایالات متحده تحمیل کرده است.» وی افزود: «در داخل آمریکا نیز شکاف هایی وجود دارد که در سیاست خارجی آن منعکس شده است.»

این کارشناس خاطرنشان کرد: « اقتصاد آمریکا از مشکلات متعددی رنج می برد که کمتر در مورد آن صحبت می شود. اکنون مقالات زیادی را در رسانه های آمریکایی می بینیم که اذعان می کنند ما مشکل داریم، اگر مشکل نبود، دولت بایدن استراتژی جدیدی برای صنعت ارائه نمی کرد.

علی مراد ادامه داد: امروز قوانینی در کنگره آمریکا به درخواست دولت بایدن تصویب شده است که مهم ترین و خطرناک ترین آنها قانون کاهش تورم است. هر کس این قانون را بخواند به وضوح می بیند که آنها در تلاشند ساختار اقتصاد آمریکا را بازسازی کنند تا به جایگاه قبلی خود بازگردند که در یک دهه و نیم گذشته تنزّل کرده است.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود به طور خاص به موضوع صنعتی شدن دو کشور جدید اشاره کرد که همچون رقبایی برای واشنگتن در صحنه ظاهر شده اند. روسیه به لحاظ تاریخی حتی در زمان ضعیف بودنش در دهه نود، در صنعت نظامی به ویژه در نیروی هوایی، از جمله ساخت هواپیماهای سوخو، قوی بود. اکنون هواپیماهای چینی هم در صحنه ظاهر شده اند. همچنین گفته می شود که چین دارای نوعی فناوری انسانی است که پکن آن را اعلام نکرده و مایل است آن را مخفی نگه دارد بنابراین یک معضل دیگر برای آمریکایی ها در راه است.

این کارشناس عرب از سوی دیگر به عربستان سعودی به عنوان متحد آمریکا اشاره کرد که در حال بررسی پیوستن به برنامه مشترک ساخت هواپیماهای جنگنده بین ژاپن، انگلستان و ایتالیا است، بدین معنی که متحدان ایالات متحده همزمان در حال رقابت با این کشور هستند.

پربیننده ترین خبرها