گزارش خبرنگار العالم از رایزنی های امیرعبداللهیان در ریاض

پنج‌شنبه 26 مرداد 1402 - 20:55

دیدار امروز وزیر امور خارجه ایران با همتای سعودی خود، چهارمین دیدار در کمتر از 6 ماه گذشته است که به ترتیب در پکن، کیپ تاون آفریقای جنوبی، تهران و امروز چهارمین دیدار در ریاض پایتخت عربستان صورت می گیرد.

العالم - ایران ـ سیاسی

سمیر شوهانی خبرنگار اعزامی شبکه خبری العالم به ریاض گزارش داد: نشست خبری وزرای امور خارجه ایران و عربستان بر آخرین وضعیت توسعه روابط دوجانبه و همکاری‌ در زمینه‌های مورد علاقه فیمابین و همچنین تحولات منطقه‌ای، بین‌المللی و جهان اسلام متمرکز بود.

وی خاطرنشان کرد: در این دیدار بر لزوم ارتقای سطح روابط اقتصادی به ویژه فعال‌سازی بخش خصوصی و تبادل هیأت‌های اقتصادی و بازرگانان دو کشور تاکید شد. دو طرف همچنین علاوه بر تاکید بر توسعه روابط سیاسی، خواستار گسترش همکاری های امنیتی و اقتصادی و اجرای قراردادهای امضا شده در بیش از دو دهه شدند.
بنابر گزارش خبرنگار العالم، در دیدار طرفین در پایتخت چین، طی توافق بین ایران و عربستان برای فعال سازی روابط و احیای آن، بر لزوم اجرا و احیای قراردادهای امضا شده در 20 سال اخیر تاکید شد.

خبرنگار العالم در خصوص گفت وگوی دو طرف در باره مسائل بین المللی افزود: دو کشور تاکید کردند که باید موضع واحدی از سوی همه کشورهای اسلامی در قبال هتک حرمت مقدسات اسلامی وجود داشته باشد.

خبرنگار العالم خاطرنشان کرد که پس از کنفرانس خبری وزرای خارجه دو کشور، احتمال دیدار وزیر امور خارجه کشورمان با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی وجود دارد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان برای اولین بار پس از ازسرگیری روابط دیپلماتیک بین دو کشور به عربستان سعودی سفر کرده است.

دو طرف در کنفرانس مطبوعاتی دوجانبه بر ضرورت پیشروی در توسعه روابط دو کشور تاکید کردند و همچنین امیر عبداللهیان احتمالا با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی درباره راه‌های تقویت روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی گفتگو خواهد کرد.

سفر یک روزه امیرعبداللهیان به ریاض در پاسخ به دعوت بن فرحان وزیر خارجه عربستان در سفر حدود دو ماه پیش وی به تهران انجام شده است. ایران و عربستان سعودی در ماه مارس گذشته در باره از سرگیری روابط دیپلماتیک توافق کردند.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان امروز (پنجشنبه) در اولین سفر رسمی خود به عربستان سعودی پس از از سرگیری روابط دو کشور در اسفندماه گذشته، وارد ریاض شد.

پربیننده ترین خبرها