وزیر خارجه درگفتگو با خبرنگاران:

امیرعبداللهیان: منطقه وارد صفحه ای جدیدی از همکاری های چندجانبه خواهد شد/ بن سلمان گفت در زمان مناسب به تهران سفر می کند

جمعه 27 مرداد 1402 - 22:19

حسین امیرعبداللهیان گفت: منطقه وارد صفحه جدیدی از همکاری‌های چند جانبه خواهد شد، لذا این درک بوجود آمده که منطقه با نگاه به امنیت درون زا و بدون تکیه بر بیگانگان می تواند در مسیر توسعه برای همه گام بردارد و همه طرف ها در منطقه از مزایای این رویکرد جدید استفاده کنند.

العالم - ایران

حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه در مسیر بازگشت از جده عربستان به تهران در گفتگو با خبرنگاران به تشریح مذاکرات فشرده خود با مقامات عربستان پرداخت.

وی گفت: در سفر کوتاهی که به عربستان سعودی داشتیم روز گذشته با فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه گفتگوهای متنوعی را داشتیم بیش از ۷۰ درصد گفتگوهای ما بر مناسبات دوجانبه اختصاص داشت. ما اتفاق نظر داریم که همکاری های دوجانبه پایداری بین تهران و ریاض شکل بگیرد در این چارچوب توافق کردیم که چگونه می توانیم همکاری های نیرومندتری را در حوزه های اقتصادی، تجاری ،گردشگری، علم و فناوری در دو بخش خصوصی و دولتی داشته باشیم. برخی از موضوعات مورد علاقه منطقه ای و بین المللی هم مورد گفتگو و توجه قرار گرفت.

وزیر خارجه کشورمان افزود: امروز هم با محمد بن سلمان نخست وزیر و ولیعهد عربستان سعودی بیش از ۹۰ دقیقه گفتگو داشتیم، گفتگوهایی صریح، روشن و بدون پرده و بدون روتوش انجام دادیم. هر دو طرف اتفاق نظر داشتیم که امنیت و توسعه پایدار در منطقه بایستی به همه منطقه اختصاص پیدا بکند لذا ایده امنیت و توسعه برای همه مورد تاکید دو طرف بود. آقای محمدبن سلمان معتقد بود تحقق توسعه و امنیت پایدار در منطقه به نفع عربستان نیز خواهد بود.

دستور بن‌سلمان به بن‌فرحان درخصوص سند همکاری بلند مدت ایران و عربستان

امیرعبداللهیان تصریح کرد: آقای محمد بن سلمان به وزیر امور خارجه عربستان سعودی دستوراتی را دادند که ما در چارچوب تنظیم یک سند بلندمدت برای همکاری های راهبردی دو کشور اقدامات اولیه ای را انجام بدهیم تا در جریان سفر مقامات عالیرتبه دو کشور و همچنین در جریان سفر آقای محمد بن سلمان به ایران که در زمان مناسب خودش انجام خواهد شد بتوانیم این سند را توسط مقامات عالی دو کشور به امضا برسانیم.

وی ادامه داد: ایده هایی را ولیعهد عربستان سعودی در خصوص بحث های منطقه ای و بین المللی مطرح کردند ما در این رابطه رایزنی های را داشتیم و فکر می کنم طرف سعودی تلاش کرد در این سفر نیت و اراده خودش را نشان بدهد و تاکید بکند بر این که عربستان سعودی نگاه متفاوت از گذشته دارد و آنها آمادگی دارند که در یک صفحه جدید و مسیر جدید روابط دو کشور رقم بخورد.

وزیرخارجه کشورمان گفت: ما بر همکاری های پایدار اقتصادی، تجاری، گردشگری و اقدامات عملی که برای مردم دو کشور ملموس باشد تاکید داشتیم. ولیعهد عربستان سعودی هم تاکید کرد که ما هم در همین چارچوب عمل خواهیم کرد. لذا برای تنظیم اسناد پایه ای اقدامات مقدماتی را باید داشته باشیم. همچنین برای از سرگیری پروازهای مستقیم بین دو کشور نسبت به برگزاری عمره و اعزام ایرانیان به عمره اتفاق نظر وجود دارد و قرار هست در آینده نزدیک مقامات حج و زیارت ما برای انعقاد قرارداد به عربستان سفر بکنند و در عین حال ما آمادگی خودمان را برای پذیرش گردشگران زیارتی و سیاحتی عربستان مثل گذشته به شهرهای ایران از طریق از سرگیری پروازهایی هوایی دو کشور مورد تاکید قرار دادیم.

منطقه وارد صفحه ای جدیدی از همکاری های چندجانبه خواهد شد

امیرعبداللهیان گفت: برداشت من این است که منطقه وارد یک صفحه جدیدی از همکاری های چندجانبه خواهد شد و یک فرصت جدیدی است لذا درکی به وجود آمده است که منطقه با نگاه به امنیت درونزا و بدون تکیه بر بیگانگان می تواند در مسیر توسعه برای همه گام بردارد و همه طرف ها در منطقه از مزایای این رویکرد جدید استفاده بکنند ما در دولت آقای دکتر رییسی با نگاه به اولویت در همکاری با همسایگان این نگاه و سیاست خود را با گام های نیرومندتر ادامه می دهیم و امیدوار هستیم که شاهد یک منطقه ای امن و باثبات و دارای توسعه پایدار باشیم.

بن سلمان گفت که در زمان مناسب به ایران سفر خواهد کرد

وزیرخارجه کشورمان گفت: ملک سلمان از آقای رئیسی برای سفر به عربستان دعوت کردند. آقای رئیسی دعوت را پذیرفتند و گفتند که در زمان مناسب این سفر انجام خواهد شد. جمهوری اسلامی ایران نیز از آقای محمد بن سلمان دعوت کردند. بن سلمان نیز دعوت را پذیرفت و گفت که برای سفر در زمان مناسب به ایران برنامه ریزی خواهد کرد.

.وی خاطرنشان کرد: من و هیئت همراه با حضور در سفارت ایران در ریاض و در سرکنسولگری ایران و نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد (OIC) در جده از نزدیک شاهد روند ازسرگیری رسمی فعالیت های دیپلمات های کشورمان در ریاض و جده بودیم. همین اقدام در خصوص دیپلماتهای سعودی در تهران و مشهد انجام شده. آنها نیز مستقر شده اند و طی روزهای آینده سفرای دو کشور در پایتخت ها مستقر خواهند شد.

امیرعبداللهیان افزود: با وزیر امور خارجه عربستان برای برگزاری نشست های اقتصادی و تجاری بین تجار و بازرگانان دو کشور در تهران ، ریاض، جده و سایر استان های مورد نظر در ایران تاکید و توافق حاصل شد.

پربیننده ترین خبرها