اقدامات ویژه کردستان عراق برای افزایش حجم تبادلات تجاری با ایران

اقدامات ویژه کردستان عراق برای افزایش حجم تبادلات تجاری با ایران
شنبه 28 مرداد 1402 - 19:01

مدیرکل بازرگانی وزارت تجارت و صنعت دولت محلی کردستان عراق گفت: این وزارتخانه در نظر دارد برای اعطای مجوز جهت تجارت مستقیم با ایران و ترکیه، دفاتر نمایندگی خود را در چهار گذرگاه مرزی زمینی این اقیلم افتتاح کند.

العالم - عراق

رسانه های محلی کردستان عراق، «نوزاد شیخ کامل» مدیرکل بازرگانی وزارت تجارت و صنعت دولت محلی این اقلیم امروز در افتتاحیه کنفرانس تبادلات تجاری بین کردستان عراق و ایران که در سلیمانیه برگزار شد، افزود: در شش ماهه اول سال ۲۰۲۳ بیش از ۲ هزار مجوز به بازرگانان اعطا شد که بیش از یک هزار مورد آن مربوط به معاملات تجاری با ایران بوده است.

وی افزود: این آمار باعث می شود که احساس کنیم روابط تجاری این اقلیم و ایران در سطح خوبی قرار دارد.

شیخ کامل ادامه داد: مجوز افتتاح دفاتر اداره بازرگانی وزارت تجارت و صنعت دولت محلی کردستان عراق در سه گذرگاه مرزی با جمهوری اسلامی ایران به نام های «حاج عمران»، «پرویزخان» و «باشماخ» و یک گذرگاه مرزی با ترکیه به نام « ابراهیم خلیل» صادر شده است. هدف از افتتاح این دفاتر انجام تجارت مستقیم با جمهوری اسلامی ایران و ترکیه بدون مراجعه به وزارت تجارت و صنعت دولت محلی در اربیل است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان کردستان عراق نیز در سخنانی گفت: اقلیم کردستان عراق به دنبال افزایش حجم مبادلات تجاری با جمهوری اسلامی بیشتر از حجم کنونی است.

« مصطفی الشیخ عبد الرحمن » افزود: این همایش را با حضور حجت الله عبدالملکی مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران و نمایندگان وزارتخانه‌ها و شرکت‌های بازرگانی برگزار کردیم تا عملاً بر روی کاربری شدن فرآیند مبادلات بین دو طرف به ویژه بین گذرگاه های مشرف بر مناطق آزاد ایران کار کنیم.

وی اظهار داشت: طی دو روز گذشته جلسات متعددی بین هیات ایرانی و بازرگانان، سرمایه گذاران و مسوولان در سلیمانیه برگزار شد که این دیدارها در راستای گسترش حجم مبادلات تجاری دو طرف مثمر ثمر بود.

همچنین مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران در این کنفرانس از ایران به عنوان سرزمین ناشناخته سرمایه‌گذاری و تولید در دنیا نام برد و افزود: زیرا هزینه تولید، نیروی انسانی، انرژی، زمین، مواد اولیه و به‌طور کلی هزینه تولید در اقتصاد ایران پایین و برای فعالان اقتصادی خارجی پرسود است.

«حجت الله عبدالملکی» با تبیین فرصت‌ها و مزایای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد هفت‌گانه کشور، زیرساخت‌های ایران در تولید را مطلوب دانست و افزود: مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران دارای مزایای قانونی ویژه‌ای از جمله معافیت‌های مالیاتی، معافیت‌های گمرکی و تسهیل امور اداری هستند که آنها را به بهشت‌های سرمایه‌گذاری تبدیل می‌کند.

حجم مبادلات تجاری جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان که از طریق گذرگاه های مرزی و منطقه آزاد انجام می شود، سالانه حدود ۶ میلیارد دلار برآورد شده است.

به گزارش ایرنا، شهر سلیمانیه امروز (شنبه) شاهد برگزاری کنفرانس اقتصادی اقلیم کردستان و ایران برای افزایش حجم مبادلات تجاری بین دو طرف با حضور هیات اقتصادی ایرانی به ریاست حجت الله عبدالملکی مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران بود.

پربیننده ترین خبرها