تحرکات مشکوک اشغالگران آمریکا در منطقه؛ تحت فشار قرار دادن روسیه یا تلاشی دوباره برای تجزیه منطقه؟!

تحرکات مشکوک اشغالگران آمریکا در منطقه؛ تحت فشار قرار دادن روسیه یا تلاشی دوباره برای تجزیه منطقه؟!
سه شنبه 31 مرداد 1402 - 23:12

برخی گزارش های رسانه ای از تحرکات مشکوک نیروهای آمریکایی در مناطق مختلف عراق خبر دادند؛ با آنکه ائتلاف آمریکایی هرگونه آمادگی برای عملیات نظامی در مرز سوریه و عراق را تکذیب کرده است، ناظران بر این عقیده اند که آمریکا برای هدف قرار دادن امنیت و ثبات عراق و سوریه برنامه ریزی می کند.

العالم - نظرکده

اسماعیل النجار، کارشناس سیاسی، در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا آماده ورود به نبردی است که ممکن است در نتیجه درگیری مستقیم نظامی با ایران و روسیه، آتش جنگی را در منطقه شعله‌ور کند، گفت: اگر فرض کنیم آمریکا این طرح را اجرا کند، سربازان خود را بدون پوشش هوایی رها نمی‌کند، اگر نیروهای آمریکایی با نیروهای روسی مستقر در 6 پایگاه نظامی که در امتداد نوارهای مرزی پخش شده‌اند برخورد کنند، چه اتفاقی خواهد افتاد و آیا روسیه سربازان خود را بدون پوشش هوایی رها می کند؟

وی افزود: امروز طرف‌های روسی و آمریکایی در حال اتهام زنی به یکدیگر هستند، اما اگر درگیری صورت بگیرد، نمی‌دانیم این درگیری ها به کجا خواهد کشید. مواجهه با ایران بسیار خطرناک است و نمی دانیم آیا این جنگ به منطقه محدود خواهد شد یا به دیگر مناطق امتداد خواهد یافت؟

این کارشناس سیاسی، هدف آمریکایی‌ها از ارعاب و بزرگنمایی را تحت فشار قرار دادن روسیه به منظور باجگیری از آن در خصوص مساله اوکراین دانست.

از سوی دیگر طالب ابراهیم، ​​پژوهشگر سیاسی گفت: روس‌ها استراتژی مشخصی در سوریه ندارند؛ تنها استراتژی آنها عدم درگیری در سوریه است. همچنین پس از جنگ اوکراین، روسیه نمی تواند به احتمال درگیری فکر کند، اما آمریکا کاهش نقش استراتژیک روسیه را احساس کرد و می خواهد طرح های خود را در سوریه کامل کند. این طرح ها پیش از این به سبب حضور روسیه قابل انجام نبود زیرا آمریکایی ها نگران بودند که با روس ها روبرو شوند. اما اینک ترسی از روس ها ندارند؛ همچنین فشارها علیه سوریه بسیار شدت گرفته است و آمریکا در مسیر اجرای طرح های خود گام برمی دارد.

وی افزود: طرح آمریکایی ها روشن است؛ آنها می‌خواهند منطقه شرق فرات را جدا کنند سپس التنف و منطقه شرق فرات را به همدیگر متصل کنند، سپس عملیات را از التنف به سمت ریف دمشق و بادیه الشام تا ریف درعا و ریف سویدا تکمیل کنند. آمریکایی‌ها می‌خواهند با ایجاد یک قوس استراتپژیک، رهبری سوریه و متحدانش را در یک منطقه کوچکی محدود کنند. در واقع هدف نهایی آمریکا اشغال سوریه است. این طرح بسیار فراتر از قطع مسیر دمشق به تهران است. قطع مسیر دمشق به تهران طرحی است که آمریکایی ها فقط میخواهند توجه همه را به آن معطوف کنند، حال آنها هدف نهایی چیز دیگری است.

پربیننده ترین خبرها