ادعای سناتورهای جمهوری‌خواه: توافق شش میلیارد دلاری بایدن با ایران برای آزادی آمریکایی‌ها نوعی باج دادن است

ادعای سناتورهای جمهوری‌خواه: توافق شش میلیارد دلاری بایدن با ایران برای آزادی آمریکایی‌ها نوعی باج دادن است
چهارشنبه 1 شهريور 1402 - 08:17

برخی از اعضای ارشد حزب جمهوری‌خواه در سنا و مجلس نمایندگان درباره تفاهم بایدن با ایران به شدت ابراز ناخرسندی کردند.

العالم - آمریکا

به نقل از فاکس نیوز، بر اساس نامه‌ای که روز جمعه به کاخ سفید ارسال شد، مقامات ارشد حزب جمهوری‌خواه مدعی شدند تصمیم دولت بایدن برای آزادی شش میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران در ازای آزادی ۵ زندانی آمریکایی، یک «پیشینه فوق‌العاده خطرناک» ایجاد می‌کند.
سناتورهای جمهوری‌خواه تیم اسکات، مارشا بلکبرن و لیندسی گراهام روز جمعه در نامه‌ای که توسط بیش از 20 سناتور جمهوری‌خواه امضا شد مدعی شدند: «در حالی که ما قاطعانه معتقدیم ایالات متحده باید از هر منبع مناسب برای آزادی شهروندان آمریکایی که در خارج از کشور بازداشت شده‌اند استفاده کند، این تصمیم یک پیشینه فوق‌العاده خطرناک را تقویت می‌کند و ایران را قادر می‌سازد تا فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده خود را در سراسر خاورمیانه افزایش دهد.»
آنها همچنین خواستار برگزاری یک جلسه توجیهی حضوری با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه و دریافت پاسخ‌های کتبی به پرسش‌هایشان ظرف ۳۰ روز برای تأیید اینکه آیا آزادسازی دارایی‌های ایران، که در ابتدا در مؤسسات مالی کره جنوبی تحت تحریم‌های ایالات متحده مسدود شده بود، با سیاست ایالات متحده مغایر است یا خیر، شدند.
اسکات در شبکه اجتماعی ایکس، پیشتر توییتر، نوشت: «من کاخ سفید را به خاطر قیمت‌گذاری بر جان آمریکایی‌ها مسئول می‌دانم.»
به نوشته نیویورک تایمز، پیش‌نویس نخست این تفاهم شامل دسترسی به شش میلیارد دلار درآمد نفتی ایران که در کره جنوبی مسدود شده بود، است و در ازای آزادی زندانیان آمریکایی از طریق یک حساب بانکی قطری در اختیار ایران قرار می‌گیرد.
این نخستین بار نیست که دولت آمریکا چنین توافقی را انجام می‌دهد. در دولت اوباما در سال ۲۰۱۶، ۴۰۰ میلیون دلار پول نقد در ازای آزادی چهار زندانی آمریکایی در اختیار تهران قرار گرفت.
این در حالی است که سه نماینده ارشد جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان نیز با ارسال نامه‌ای در هفته جاری به دولت جو بایدن، درباره توافقی که به باور آنها، پشت پرده میان آمریکا و ایران در جریان است و تهدیدهای احتمالی ناشی از آن برای امنیت ملی آمریکا، ابراز «نگرانی عمیق» کردند.
این نامه از توافق آمریکا با ایران برای آزادی پنج زندانی آمریکایی، به دلیل اینکه باعث آزادسازی شش میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران می‌شود، با عنوان توافقی «خطرناک» یاد کرده است.
این نامه به امضای مایکل مک‌کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، استیو اسکالیس و الیز استفنیک، رئیس مجمع جمهوری‌خواهان در این مجلس رسیده است.
آنها در این نامه دولت بایدن را به رسیدن به تفاهمی مخفیانه با تهران درباره مسائل مرتبط با انرژی هسته‌ای ایران متهم کرده اند.
این سه نماینده جمهوری‌خواه در نامه خود به گزارشی ارجاع داده‌اند که روزنامه وال‌استریت جورنال روز ۲۱ مرداد منتشر کرد و در آن نوشت که در چارچوب توافق یادشده، ایران «به طور قابل توجهی» سرعت انباشت اورانیوم غنی‌شده را کاهش داده و سطح غنی‌سازی اورانیوم را محدود نگه داشته است.
آنها نوشته‌اند: «با گذاشتن تمام این‌ها در کنار هم، به وضوح به نظر می‌رسد دولت شما به‌طور هم‌زمان، بر سر تبادل زندانیان در ازای آزادسازی شش میلیارد دلار و تفاهم‌نامه‌ای درباره انرژی هسته‌ای ایران، با آن کشور مذاکراتی انجام داده و تمام این مسائل کاملا در هم تنیده است.»
این قانون‌گذاران افزودند: «هر گونه توافق یا تفاهمی با ایران که غنی‌سازی اورانیوم را در این کشور به‌طور کامل و دائم متوقف نکند، این نگرانی را افزایش می‌دهد که دولت شما باعث تثبیت برنامه هسته‌ای ایران شود که برای امنیت ملی آمریکا یک تهدید به شمار می‌رود.»
دولت بایدن گفته است مذاکرات با ایران بر سر تبادل زندانیان و آزادسازی دارایی‌های مسدودشده این کشور، با مذاکرات هسته‌ای هیچ ارتباطی ندارد.
وزارت امور خارجه آمریکا نیز اعلام کرده است تفاهم با ایران برای آزادی پنج شهروند آمریکایی همچنان در جریان است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها