روسیاالیوم: ۷پیشنهاد رهبران بریکس که جهان را تغییر خواهد داد

روسیاالیوم: ۷پیشنهاد رهبران بریکس که جهان را تغییر خواهد داد
چهارشنبه 1 شهريور 1402 - 18:14

«روسیاالیوم» در گزارشی نوشت که رهبران بریکس در پانزدهمین نشست این گروه، ۷پیشنهاد مهم در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و فناوری مطرح کردند که در صورت اجرایی شدن، نظام بین الملل را تغییر خواهد داد.

العالم ـ اروپا

پس از پایان سخنرانی سران کشورهای عضو بریکس، پایگاه اینترنتی شبکه «روسیا الیوم» از محتوای محورهای مهم مطرح‌شده در نشست امروز (چهارشنبه، ۲۳آگوست) گزارشی منتشر کرد و نوشت: ۷پیشنهاد از سوی رهبران بریکس ارائه شد که دنیای کنونی ما را تغییر خواهند داد.

در ابتدای این گزارش آمده است: مورد اول پیشنهاد پوتین مبنی بر تشکیل کمیته حمل و نقل برای رسیدگی به مسائل ترانزیتی بود که در صورت توافق در مورد ایجاد آن، روسیه می‌تواند در سال ۲۰۲۴ ریاست کمیته را بر عهده بگیرد.

پیشنهاد دوم هم به رئیس‌جمهور روسیه اختصاص دارد؛ جایی که او پیشنهاد کرد نقش ارزهای ملی در معاملات تجاری تقویت شود و کشورهای عضو بریکس به ارزهای دیجیتال روی آورند.

پوتین در سخنرانی این نشست که به صورت مجازی در آن شرکت کرد، تاکید داشت: ما مشتاقانه منتظر همکاری بین کشورهای بریکس از طریق یک شبکه نوآوری مشترک و استفاده از هوش مصنوعی هستیم.

وی تصریح کرد: کشورهای عضو گروه بریکس استفاده از ارزهای ملی را گسترش خواهند داد. همکاری بین سازمان‌های اقتصادی و مالی در بین کشورهای گروه را تقویت خواهیم کرد. ما به دنبال پایان دادن به سلطه دلار آمریکا در مبادلات تجاری جهانی هستیم.

روسیاالیوم سومین پیشنهاد را اعلام رهبران عضو بریکس مبنی بر آمادگی برای اجرای پروژه‌ها و موافقت‌ نامه‌های مختلف برای بسیاری از بخش‌ها بود؛ جایی که اعضا از ابتکار آفریقای جنوبی برای ایجاد کمیسیون حقوق زنان اعلام حمایت کردند.

«لولا داسیلوا» رئیس‌جمهور برزیل هم چهارمین پیشنهاد مهم این نشست را مطرح کرده و خواستار برابری شرایط استقراض مالی برای کشورها شد. او گفت: کشورهای در حال توسعه نباید وام‌هایی با بهره سنگینی دریافت کنند که ۷برابر سود سایر کشورها است.

پنجمین پیشنهاد مهم بریکس به «نارندا مودی» نخست‌وزیر هند اختصاص داشت؛ او پیشنهاد همکاری در زمینه فضا را داد و گفت: ما برای تشکیل سامانه ماهواره‌ای بریکس تلاش می‌کنیم؛ امکان تشکیل مرکز تحقیقات فضایی بریکس وجود دارد، مرکزی که به نفع همه بشریت است.

پیشنهاد دیگر نخست‌وزیر هند این بود که ما عضویت دائم کشورهای آفریقایی در گروه ۲۰ را پیشنهاد می‌کنیم؛ این پیشنهاد هم به عنوان ششمین پیشنهاد مهم پانزدهمین نشست سران بریکس مطرح شد. روسیه، چین، هند، برزیل و آفریقای جنوبی به عنوان اعضای اصلی بریکس، همگی عضو گروه ۲۰ هستند.

پیشنهاد هفتم را هم «شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین مطرح کرد که خواستار تاسیس مرکز هوش مصنوعی شد و گفت: هوش مصنوعی می‌تواند سود زیادی به همراه داشته باشد اما در عین حال خطرات زیادی هم به همراه دارد. ما از داشتن یک موسسه خصوصی در این زمینه خرسندیم و آن را با دوستان خود به اشتراک می‌گذاریم تا استفاده از هوش مصنوعی ایمن‌تر باشد.

به گزارش فارس،‌ شی در بخش دیگری از صحبت‌های خود خاطرنشان کرده بود: کشورهای بریکس باید به توسعه صلح آمیز، مشارکت استراتژیک و امنیت ملی کشورهای بریکس پایبند باشند؛ برای حل اختلافات باید در دستیابی به یک راه حل سیاسی در نقاط حساس جهان نقش ایفا کنیم.

رئیس‌جمهور چین طی سخنرانی خود تاکید داشت که کشورهای بریکس باید اصل چند قطبی را ترویج و نقش سازمان ملل را تقویت کنند. ذهنیت جنگ سرد هنوز برای جهان ما نگران کننده است و در شرایط ژئوپلیتیک تنش وجود دارد؛ ما باید کشورها را تشویق کنیم که به بریکس بپیوندند تا جهانی عادلانه تر ایجاد کنند.

پربیننده ترین خبرها