گزارش بلومبرگ از توافق غیررسمی ایران و آمریکا برای کاهش تحریم های نفتی

گزارش بلومبرگ از توافق غیررسمی ایران و آمریکا برای کاهش تحریم های نفتی
شنبه 4 شهريور 1402 - 07:40

به نوشته بلومبرگ، ظاهراً تهران و واشینگتن به نوعی از ترتیبات غیررسمی در مورد جریان نفت دست یافته اند.

العالم ـ آمریکا

خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ ادعا کرده که مذاکرات محرمانه دولت جو بایدن و ایران که ماه‌ها به درازا کشید، پیشرفت در تبادل زندانیان در برابر آزاد شدن دارایی‌های تهران در کره جنوبی و همچنین کاهش سرعت غنی‌سازی اورانیوم ایران را به همراه داشته است.
این خبرگزاری همچنین خاطرنشان کرده که به نظر می‌رسد تهران و واشینگتن به نوعی به ترتیبات غیررسمی در مورد جریان نفت دست یافته باشند.
بلومبرگ گزارش داده، مقامات آمریکایی به طور خصوصی اذعان می‌کنند که به تدریج از اجرای تحریم‌ها بر فروش نفت ایران کاسته‌اند. به همین دلیل ایران تولید خود را به بالاترین سطح از زمان آغاز تحریم‌ها در سال ۲۰۱۸ بازگردانده است و بیشترین نفت خود را در یک دهه اخیر به چین صادر می‌کند.
شرکت اطلاعات کالای کپلر نیز چندی پیش گزارش داد ایران در ماه جاری میلادی روزانه حدود یک و نیم میلیون بشکه نفت خام به چین صادر می‌کند که بالاترین سطح صادرات به این‌ کشور در یک دهه اخیر خواهد بود.
به نوشته بلومبرگ، مقامات آمریکایی این چنین ارزیابی می‌کردند که سرازیر شدن نفت ایران به بازار جهانی باعث کاهش بهای آن می‌شود‌. در همین حال، بهای نفت برنت شمال در هفته گذشته به پایینتر از ۸۵ دلار در ازای هر بشکه رسید.
این مقامات معتقدند پایین نگاهداشتن بهای بنزین در آمریکا در سطح چهار دلار می‌تواند به انتخاب مجدد جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ کمک کنند.
هلیما کرافت، رئیس استراتژی جهانی کالا در شرکت «کاپیتال مارکت» در نیویورک گفته است در حال حاضر منافع اقتصادی آمریکا و ایران در مورد تولید بیشتر نفت «در بازار همسو است.»

پربیننده ترین خبرها