اهمیت سفر امیرعبداللهیان به سوریه از نگاه تحلیلگر عرب

پنج‌شنبه 9 شهريور 1402 - 14:59

پژوهشگر عرب مسائل منطقه ای و بین المللی گفت: سفر وزیر امور خارجه ایران به دمشق و بیروت از این جهت حائز اهمیت است که نشان از حضور ایران در عرصه ای دارد که آمریکا تلاش می کند در آن حضور داشته باشد.

العالم _ سوریه

طلال عتریسی پژوهشگر لبنانی مسائل منطقه ای و بین المللی، در گفت و گو با شبکه خبری العالم، خاطرنشان کرد: اهمیت سفر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به سوریه به عنوان دو کشور متحد، همچنین در این است که پس از سفر امیر عبداللهیان به ریاض و دیدار وی با وزیر امور خارجه عربستان انجام می شود.

وی گفت: شاید وزیر امور خارجه ایران بخواهد مهم ترین نکات در دیدار با همتای سعودی خود را به همتای سوریه منتقل کند، زیرا جزئیاتی وجود دارد که ممکن است برای طرف سوری به عنوان متحد ایران مهم باشد و این در حالی است که شاهد روابط جدید بین سوریه و عربستان هستیم.

عتریسی اظهار داشت: عوامل جدید دیگری نیز در منطقه وجود دارد که از آن جمله می توان به فعال شدن مجدد پرونده داعش توسط آمریکایی ها، پرونده مرزی عراق و سوریه و فشار درمورد این موضوع اشاره کرد زیرا خبرهایی از تلاش برای بستن این مرزها به بیرون درز کرده است.

این پژوهشگر مسائل منطقه ای و بین المللی تاکید کرد: برای وزیر امور خارجه ایران همچنین مهم است که به لبنان بیاید تا آمریکایی ها احساس کنند که ایران همیشه در میدانی حضور دارد که ایالات متحده آمریکا تلاش می کند در آن حضور داشته باشد.

عتریسی خاطرنشان کرد: تصمیم برای بستن مرزهای سوریه و عراق و قطع ارتباط این دو کشور برای آمریکایی‌ها اقدام آسانی نیست زیرا می‌دانند این مرزها یک شریان حیاتی و بستن آن ممنوع است.

وی افزود: اعلام چنین تصمیمی شاید در قالب یک پاسخ رسمی باشد از جمله سخنانی که به طور رسمی از طرف سوریه صادر شد، یعنی زمانی که فیصل مقداد وزیر خارجه سوریه اعلام کرد که اجازه نمی‌دهیم آمریکایی‌ها در سوریه باقی بمانند و این موضع مشترک سوریه و ایران است یعنی گرایشی برای اعمال فشار و عملیات علیه ارتش آمریکا در سوریه وجود دارد.

پژوهشگر لبنانی مسائل منطقه ای و بین المللی گفت: آمریکایی‌ها این را می‌دانند و شاید به بیرون هم درز کرده باشد که قادر به بستن مرزهای سوریه و عراق نیستند.

پربیننده ترین خبرها