اتحادیه آفریقا عضویت گابن را تعلیق کرد

اتحادیه آفریقا عضویت گابن را تعلیق کرد
جمعه 10 شهريور 1402 - 00:50

اتحادیه آفریقا در پی کودتای نظامی در گابن، عضویت این کشور را در این نهاد تعلیق کرد.

العالم-آفریقا

شورای صلح و امنیت اتحادیه آفریقا یک روز پس از کودتای نظامی که علی بونگو رئیس جمهور را سرنگون کرد، عضویت گابن را تعلیق کرد.

اداره امور سیاسی، صلح و امنیت اتحادیه آفریقا اعلام کرد که این اتحادیه امروز پنجشنبه تصمیم گرفت مشارکت گابن در تمامی فعالیت‌ها، ارگان‌ها و نهادهای خود را تا بازگشت حاکمیت قانون در این کشور به حالت تعلیق درآورد.

پیش تر موسی فکی رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا (AU) تلاش برای کودتا در گابن را به شدت محکوم کرد و آن را نقض آشکار اصول این سازمان دانست.

وی همچنین تضمین سلامت جسمانی علی بونگو اوندیمبا رئیس جمهور گابن، اعضای خانواده وی و اعضای دولت او را از کودتاچیان خواستار شد.

به گزارش ایرنا، گروهی از افسران ارشد ارتش گابن روز چهارشنبه در تلویزیون اعلام کردند که به دلیل بی‌اعتبار بودن انتخابات عمومی اخیر، اندکی پس از اعلام پیروزی دوباره علی بونگو در انتخابات ریاست جمهوری، قدرت را به دست گرفته‌اند.

بر اساس گزارش شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴، در میان سربازان کودتاچی، اعضای گارد جمهوری خواه (GR)، گارد پراتوری ریاست جمهوری (la garde prétorienne) که با کلاه‌های سبزشان قابل تشخیص هستند و همچنین سربازان عادی ارتش و افسران پلیس دیده می‌شوند. این مداخله سپس از تلویزیون عمومی Gabon ۱ère نیز پخش شد.

افسران یاد شده رئیس جمهور منتخب را به تقلب در انتخابات متهم کرده‌اند. علی بونگو در این انتخابات برای سومین دوره به ریاست جمهوری گابن رسید.

کودتاچیان ارتش در تلویزیون دولتی نشان دادند که علی بونگو رئیس جمهور معزول گابن در حبس خانگی است و اعلام داشتند که یکی از پسران وی به اتهام «خیانت بزرگ» دستگیر شده است.

علی بونگو اوندیمبا در سال ۲۰۰۹ میلادی برای نخستین بار به ریاست جمهوری گابن رسیده بود. وی به تازگی نیز با کسب ۶۴.۲۷ درصد آرا بار دیگر برای سومین دوره به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد.

بر اساس اعلام مرکز انتخابات گابن، بونگو ۵۶ ساله رقیب اصلی خود، آلبرت اوندو اوسا را شکست داد که ۳۰.۷۷ درصد آرا را به دست آورد. مشارکت رای دهندگان ۵۶.۶۵ درصد بود.

این کودتا، هشتمین کودتا در مناطق غربی و مرکزی قاره آفریقا از سال ۲۰۲۰ به بعد به شمار می‌آید. آخرین کودتا، مربوط به نیجر است که در ۲۶ جولای گذشته صورت گرفت.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها