برای شرکت در آغاز عملیات اجرایی پروژه راه آهن بصره - شلمچه؛

نخست وزیر عراق رهسپار نقطه صفر مرزی با ایران شد+ فیلم

نخست وزیر عراق رهسپار نقطه صفر مرزی با ایران شد+ فیلم
شنبه 11 شهريور 1402 - 10:36

«محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق برای شرکت در مراسم آغاز عملیات اجرایی پروژه راه آهن بصره - شلمچه عازم نقطه صفر مرزی با ایران شد.

العالم ـ عراق

نخست وزیر عراق همراه با «محمد کاظم آل صادق» سفیر جمهوری اسلامی ایران از فرودگاه بصره با یک فروند بالگرد عازم نقطه صفر مرزی با ایران شد.

راه آهن شلمچه بصره

دولت عراق روز گذشته اعلام کرد که کلنگ پروژه راه آهن «بصره - شلمچه» فردا (شنبه) بر زمین زده می‌شود.

«باسم العوادی» سخنگوی دولت این کشور در این خصوص گفت: پس از تایید وزارت حمل و نقل عراق و استانداری بصره، مراحل مقرر در مصوبه (۲۳۳۳۳) هیات وزیران مربوط به اجرای خط ریلی پروژه بصره - شلمجه تکمیل شد و فردا (شنبه) کلنگ عملیات اجرایی این پروژه حیاتی حمل و نقل مسافر و زائران بین عراق و جمهوری اسلامی ایران بر زمین زده می‌شود.

راه‌آهن شلمچه به بصره پروژه‌ای است که نزدیک به ۴۰ سال حتی زمان جنگ تحمیلی علیه ایران درباره آن بحث می‌شد، اما مذاکرات ساخت آن حتی بعد از جنگ هم به جایی نرسید و اکنون در سایه افزایش تعاملات منطقه‌ای هم ایران و هم عراق مصمم به اجرای این پروژه هستند.

بر اساس اعلام مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی، در پی انجام مذاکرات خارجی برای پیشبرد طرح‌های حمل‌و نقلی، توافق ساخت این مسیر ریلی بعد از ۴۰ سال انتظار به واقعیت پیوست.

این طرح شبکه ریلی ایران را به عراق متصل می‌کند و از عراق هم می تواند از منطقه «بوکمال» به خاک سوریه برسد که اتفاق بزرگی در حوزه توزیع مسافر و بار بین سه کشور رقم خواهد خورد.

پربیننده ترین خبرها