رئیس جمهور عراق: دولت برای تامین امنیت کرکوک با جدیت ورود کند

رئیس جمهور عراق: دولت برای تامین امنیت کرکوک با جدیت ورود کند
يکشنبه 12 شهريور 1402 - 02:22

رئیس جمهور عراق گفت: از دولت مرکزی و نیروهای امنیتی می‌خواهم که برای کنترل اوضاع در شهر کرکوک و برقراری امنیت و اعمال قانون در آن به گونه‌ای که صلح عادلانه حفظ شود، به طور جدی دخالت کنند.

العالم-عراق

عبداللطیف جمال رشید رئیس جمهور عراق در بیانیه‌ای با اشاره به اینکه با نگرانی شدید تحولات استان کرکوک را دنبال می‌کند، افزود: ما همواره بر رغبت شدید خود برای برقراری صلح در سراسر کشور تاکید می‌کنیم بنابراین از همه طرف‌های مرتبط با تحولات ناگوار کرکوک می‌خواهیم که از هرگونه تهدید یا استفاده از زور خودداری کنند.

وی افزود: همچنین از همه می‌خواهیم که منافع مردم و ثبات کشور را بر هر منافع دیگری ترجیح دهند.

رئیس جمهور عراق ادامه داد: ما بر ضرورت تکیه بر گفت‌وگوی سازنده به‌ عنوان تنها وسیله‌ برای آرام کردن تنش کنونی جهت حفظ دستاوردها و موفقیت‌های همه طیف‌های مردم عراق و راه ندادن یا فرصت ندادن به گروه‌های تروریستی که قصد برهم زدن کارت‌ها برای بی ثبات کردن کشور و ریختن خون عراقی ها را دارند، تاکید می‌کنیم.

وی با بیان اینکه کرکوک نماد برادری عراق و تجمع همه فرقه‌ها بوده و هست و ما اجازه نمی‌دهیم چهره آن مخدوش شود، افزود: ما همچنین از همه احزاب سیاسی و فعالان اجتماعی و مردمی می‌خواهیم که نقش خود را در دفع فتنه به منظور حفظ ثبات استان کرکوک و امنیت شهروندان آن ایفا کنند.

کرکوک در روزهای اخیر به دلیل مسدود شدن جاده اربیل - کرکوک از سوی احزاب عربی و ترکمانی و گروه‌های مسلحی که با تصمیم دولت عراق برای تخلیه مقر حزب دموکرات کردستان که در آن ستاد فرماندهی عملیات کرکوک متمرکز است، مخالفت می‌کنند، شاهد درگیری سیاسی و اجتماعی است.

امروز گروهی از ساکنان کرکوک بسته شدن جاده اربیل - کرکوک را باعث ضرر اقتصادی و معیشتی خود دانسته بودند و با برگزاری تظاهرات خواستار بازگشایی این جاده شدند.

در این پیوند «محمدشیاع السودانی» نخست وزیر عراق در پی بروز درگیری در کرکوک در اقلیم کردستان عراق، عصر امروز (شنبه) فرمان منع رفت و آمد در این استان صادر کرد.

نخست وزیر عراق که فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق را برعهده دارد، شنبه شب همچنین دستور تشکیل کمیته حقیقت یاب در خصوص حوادث استان کرکوک را صادر کرد.

سرلشگر «یحیی رسول» سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق در بیانیه‌ای، گفت: السودانی فرمانده کل نیروهای مسلح دستور تشکیل تحقیقاتی برای بررسی شرایط کشته شدن یک شهروند و مجروح شدن تعدادی دیگر در ارتباط با حوادث امروز (شنبه) در استان کرکوک را صادر کرد.

وی افزود: نخست وزیر همچنین بر محاکمه کسانی که در این حوادث مقصر شناخته شده‌اند و معرفی آنها به دستگاه قضایی برای صدور احکام عادلانه تاکید کرد.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها