سفیر ایران: اعضای شورای امنیت از سوء‌استفاده از تحریم‌ها به عنوان سلاح خودداری کنند

سفیر ایران: اعضای شورای امنیت از سوء‌استفاده از تحریم‌ها به عنوان سلاح خودداری کنند
چهارشنبه 15 شهريور 1402 - 02:44

امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد تاکید کرد: اعضای شورای امنیت سازمان ملل باید از سوء استفاده از تحریم ها به عنوان پوششی برای اقدامات غیرقانونی یکجانبه خود یا به عنوان سلاحی برای پیشبرد اهداف سیاسی خود علیه کشورهایی که در دستور کار شورای امنیت هستند، خودداری کنند.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

امیر سعید ایروانی، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نشست روز سه شنبه به وقت محلی (۱۴ شهریور ۱۴۰۲) شورای امنیت در مورد رویه و شیوه های کاری این شورا گفت: تحریم های شورای امنیت باید تحت ارزیابی دقیق و بازبینی مستمر از نظر عواقب عمیق بشردوستانه این اقدامات قرار گیرند و در صورت ضرورت، تعلیق یا خاتمه یابند.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران افزود: شورای امنیت هنگام بررسی اعمال تحریم‌ها، به‌ویژه در سناریوهایی که ضرورت یا توجیه آن‌ها محل سوال است، باید اختیارات فصل هفتم خود را با دقت، خردمندانه و در نظر گرفتن عمیق عواقب مهم انسانی و حقوق بشری این اقدامات بر جمعیت غیرنظامی اعمال کند.

نماینده ایران در سازمان ملل اضافه کرد: علاوه بر این، اعضای شورای امنیت(قلمداران موضوع) باید از سوء استفاده از تحریم ها به عنوان پوششی برای اقدامات غیرقانونی یکجانبه خود یا به عنوان سلاحی برای پیشبرد اهداف سیاسی خود علیه کشورهایی که در دستور کار شورای امنیت هستند، خودداری کنند. این اقدامات به مردم عادی و رفاه و پیشرفت کشورها آسیب می رساند. اعمال اقدامات قهری یک جانبه (UCM) هیچ مبنای قانونی ندارد و آشکارا حقوق بین الملل و منشور سازمان ملل را نقض می کند.

ایروانی ادامه داد: بهبود کارایی و اثربخشی شورای امنیت باید یک تلاش مستمر باشد که پیش از هر چیز باید مبتنی بر تعهد اعضای آن باشد، زیرا ماهیت پویا و در حال توسعه چالش‌های صلح و امنیت جهانی به چنین سازگاری دائمی نیاز دارد. برای دستیابی به این اهداف، مؤثرترین رویکرد، آغاز اصلاحات فراگیر جامع است که شورای امنیت را به یک نهاد کاملاً شفاف، مبتنی بر قانون و مهمتر از همه، نهاد پاسخگو تبدیل می کند که از حاکمیت قانون و اهداف و اصول منشور ملل متحد حمایت می کند، ضمن آنکه منافع مشترک کل اعضا را تامین می کند.به همین ترتیب، اقدامات نادرست و غیرقانونی شورای امنیت و همچنین اعمال استاندارد دوگانه این نهاد که به ضرر صلح و امنیت بین المللی است، باید در اولویت این اصلاحات قرار گیرد.

سفیر ایران در سازمان ملل تاکید کرد: شورای امنیت در تمامی تصمیمات خود باید به اهداف و اصول منشور ملل متحد پایبند باشد و ضمن جلوگیری از مداخله در امور داخلی کشورهای عضو، اطمینان حاصل کند که اقدامات آن با شرح وظایف مبتنی بر منشور ملل متحد مطابقت دارد.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل تصریح کرد: هر گونه تلاش برای سوء استفاده از آیین کار داخلی شورای امنیت، رویه های تثبیت شده یا شیوه های کاری آن برای اهداف سیاسی، اعتبار و مشروعیت شورای امنیت و همچنین توانایی شورای امنیت برای حفاظت از منشور ملل متحد را تضعیف می کند.

وی اضافه کرد: متأسفانه، برخی از کشورهای عضو شورای امنیت از جایگاه ریاست شورا برای پیشبرد منافع ملی خود سوء استفاده کرده اند، از جمله در نشست اخیر شورای امنیت در مورد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای که در ۶ ژوئیه برگزار شد، ریاست شورا از یک کشور عضو دعوت کرد که هیچ ارتباطی با دستور جلسه نداشت، اقدامی که هم غیرمسئولانه و هم سوءاستفاده آشکار از فرایند و موقعیت ریاست شورا است. باید جلوی این گونه اقدامات غیرمسئولانه گرفته شود.

ایروانی گفت: در حال حاضر، سه عضو دائمی شورای امنیت، با ذهنیت استعماری، کنترل اکثر موضوعات خاص کشوری را در دستور کار شورای امنیت را حفظ کرده و اغلب دیدگاه‌ها و نگرانی‌های مشروع کشورهای تحت دستور کار شورا را نادیده می‌گیرند و حتی آنها را تحت فشار قرار می‌دهند.

سفیر ایران در سازمان ملل تاکید کرد: این رویکرد منجر به تصمیم گیری های عجولانه بدون بررسی تخصصی همه جانبه، نادیده گرفتن نظرات سایر اعضای شورا و منجر به اسناد غیر اجماعی می شود. ضروری است که این اعضای شورا وظایف خود را مسئولانه و بی طرفانه انجام دهند.

پربیننده ترین خبرها