روایتی جالب از ضرب سکه طلا توسط یک دندانپزشک در غزه

روایتی جالب از ضرب سکه طلا توسط یک دندانپزشک در غزه
پنج‌شنبه 16 شهريور 1402 - 21:34

فلسطینی‌ها در نبود یک واحد پول مشترک ناچارند از ارزهای سایر کشورها استفاده کنند اما حالا یک دندانپزشک در غزه راهکاری ابتکاری را برای پس‌انداز ابداع کرده است.

العالم - فلسطین اشغالی

به نقل از رویترز، یک دندانپزشک در غزه سکه‌های طلای بسیار سبکی ساخته است که به افراد کم‌درآمد اجازه می‌دهد به یکی از رایج‌ترین روش‌های پس‌انداز در سراسر خاورمیانه دسترسی داشته باشند.

احمد حمدان، که این سکه‌های نیم گرمی تا ۱۰ گرمی را تولید کرده است، در این خصوص گفت: «این ایده از نیاز جامعه به داشتن طلا در بحبوحه شرایط دشوار زندگی مردم نشأت می‌گیرد.»

حمدان افزود: «ما طلا را در اختیار همه مردم قرار داده‌ایم، طلایی که حتی افراد فقیر و کم‌درآمد می‌توانند مقداری از آن را به دست آورند».

این سکه طلای ۲۱ عیاری که تصویر گنبد قبةالصخره در بیت‌المقدس را در یک روی آن همراه با واژه «فلسطین» در زیر آن نشان می‌دهد، دارای مجوز و مُهر وزارت اقتصاد غزه است که از سال ۲۰۰۷ توسط حماس اداره می‌شود.

گالری

با این حال، اسامه نوفل، رئیس سیاست‌گذاری در وزارت اقتصاد غزه، تاکید کرد که این سکه‌ها ارز قانونی و واحد پول رایج نیستند.

او افزود: «این سکه نباید به گونه ای تفسیر شود که گویی یک ارز متعلق به آینده است. این چیزی بیش از یک روش برای پس‌انداز نیست.»

فلسطینی‌ها هیچ واحد پولی برای خودشان ندارند و در زندگی روزمره از یورو، دلار آمریکا، دینار اردن و... استفاده می‌کنند. مانند بسیاری از مناطق خاورمیانه، بی‌اعتمادی به بانک‌ها بدان معناست که بسیاری از مردم در غزه ترجیح می‌دهند پس‌انداز خود را در قالب طلا نگاه دارند.

غزه محل زندگی ۲.۳ میلیون فلسطینی است و نزدیک به نیمی از آنها شغلی ندارند. رژیم صهیونیستی و مصر محدودیت‌های تردد را در امتداد مرزهای غزه به اجرا گذاشته اند.

عادل الرفاتی، یک کارمند دولت، در طی سه ماه گذشته ۳.۵ گرم طلا در قالب این سکه خریداری کرده و از پس‌انداز جدید و رو به افزایش خود راضی به نظر می‌رسد.

او در خارج از یک طلافروشی در این خصوص گفت: «من نمی‌توانم گرم‌های سنگین بخرم، اما این گرم‌های ریز و سبک راحت‌تر به دستم می‌رسد. می‌توانم پس‌انداز کنم چون طلا پناهگاه امن‌تری نسبت به سایر ارزها است.»

پربیننده ترین خبرها