عراق: توافق امنیتی با ایران را اجرا می‌کنیم

عراق: توافق امنیتی با ایران را اجرا می‌کنیم
پنج‌شنبه 16 شهريور 1402 - 22:49

مشاور امنیت ملی عراق امروز تأکید کرد که این کشور تلاش زیادی می‌کند تا توافق امنیتی با جمهوری اسلامی ایران را اجرایی کند.

العالم - عراق

قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی عراق شامگاه امروز پنجشنبه (۱۶ شهریور) تأکید کرد که بغداد تلاش زیادی می‌کند تا توافق امنیتی با جمهوری اسلامی ایران را اجرایی کند.

الاعرجی با انتشار پیامی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی «ایکس» (توییتر سابق)، نوشت: تمایل زیادی برای تقویت روابط بین دو کشور همسایه داریم؛ به نحوی که در راستای منابع دو کشور و دو ملت باشد و امنیت و ثبات را در منطقه تقویت کند.

«باسم العوادی» سخنگوی رسمی دولت عراق، هم اوایل شهریور خبر داد که عراق به تعهدات خود در قبال ایران در خصوص جلوگیری از نفوذ افراد مسلح، تحویل افراد تحت تعقیب، خلع سلاح و برچیدن اردوگاه‌های گروه‌های تروریستی در مرزها عمل کرده است.

وی تأکید کرد: «مهمترین اصول سیاست خارجی این است که عراق نباید طرفی برای آسیب زدن به همسایگان خود باشد و حاکمیت عراق مستلزم تفاهمات امنیتی برای محافظت از مرزهای عراق در برابر هرگونه تجاوزی است».

العوادی افزود: «به همین دلیل، عراق با ایران توافقنامه‌ای را برای جلوگیری از نفوذ افراد مسلح، تحویل افراد تحت تعقیب، خلع سلاح و برچیدن اردوگاه‌ها امضا کرد. عراق به تعهد خود عمل کرده است».

سخنگوی دولت عراق، یک روز پس از آن‌که وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران از توافق با بغداد درباره خلع سلاح گروه‌های تروریستی در منطقه کردستان عراق و بستن مقرهای نظامی ‌آن‌ها تا ماه سپتامبر آینده و اخراجشان از پادگان‌های نظامی و انتقال به پایگاه‌های نظامی اختصاص یافته از سوی عراق، خبر داد، با انتشار این پست در شبکه‌های اجتماعی آن را تایید کرد.

هشام الرکابی مشاور نخست وزیر عراق نیز حصول توافق امنیتی این کشور با جمهوری اسلامی ایران را تایید و اعلام کرد که بر اساس آن، بغداد با استقرار نیروهای مرزبانی، اجازه نخواهد داد گروهک‌های تروریستی و تجزیه‌طلب کُرد وارد خاک ایران شوند.

وی تصریح کرد: «این توافق امنیتی سه بخش دارد که جلوگیری از نفوذ افراد مسلح پس از استقرار نیروهای مرزبانی، تحویل افراد تحت تعقیب پس از صدور دستور بازداشت بر اساس قانون و خلع سلاح [گروهکهای تروریستی] و برچیدن اردوگاهها شامل آن خواهد بود».

سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اخیرا در اظهاراتی اشاره کرد که دولت عراق متعهد شده است گروهک‌های تروریستی در مجاورت مرزهای غربی ایران را خلع سلاح کند.

فرمانده نیروی زمینی سپاه در ادامه با بیان اینکه نیروی زمینی سپاه منتظر عملی شدن تعهدات طرف عراقی است، هشدار داد که در صورت عدم عمل به توافق، حملات سپاه علیه گروهک‌های تجزیه‌طلب ادامه خواهد داشت.

پربیننده ترین خبرها