ادعای عجیب انگلیس درباره «جاسوس ایران»!

ادعای عجیب انگلیس درباره «جاسوس ایران»!
جمعه 17 شهريور 1402 - 00:21

انگلیس ادعا می‌کند یک سرباز سابق این کشور که قرار بوده در ارتباط با اتهاماتش در خصوص جاسوسی برای ایران مورد محاکمه قرار گیرد از زندانی در لندن متواری شده است.

العالم - اروپا

انگلیس مدعی شده یک سرباز سابق که قرار بوده در ارتباط با اتهاماتش در خصوص جاسوسی برای ایران در دادگاه محاکمه شود از زندانی در لندن گریخته است.

رسانه‌های انگلیس گزارش داده‌اند یک سرباز سابق انگلیسی که در انتظار محاکمه در خصوص اتهاماتش مبنی بر کاشت بمب‌های ساختگی و تلاش برای درز اطلاعات به ایران بوده روز چهارشنبه از زندانی در لندن گریخته است.

گزارش‌ها حاکی است «دانیل عابد خلیفه» که 21 سال سن دارد از آشپرخانه زندان «وندزورث» گریخته است. ادعا شده او با آویزان کردن خودش از طریق یک تسمه در زیر یک کامیون حمل غذا موفق به گریز شده است. همچنین ادعا شده که او هنگام فرار لباس سرآشپز به تن داشته است.

بیانیه «الکس چاک» وزیر دادگستری انگلیس حاکی است مسئولان زندان به فاصله کوتاهی بعد از فرار خلیفه خودرو مورد نظر را مورد بررسی قرار دادند اما تازه بعد از پیدا کردن تسمه در زیر این ماشین متوجه روش او برای فرار شدند. او گفت: «دانیل خلیفه پیدا شده و در مقابل قانون قرار خواهد گرفت.»

وبگاه رسانه دولتی انگلیس بی‌بی‌سی گزارش داده خلیفه که پیش از این در پادگان استافورد سرباز وزارت دفاع انگلیس بوده ظاهراً تلاش کرده اطلاعاتی را به ایران درز بدهد.

روزنامه یو‌اس‌ای‌ تودی گزارش داده پلیس یک تیم ویژه را برای پیدا کردن خلیفه عازم کرده و از عموم مردم خواسته در صورت دیدن او فوراً مراتب را به پلیس اطلاع دهند.

«دامینیک مورفی»، فرمانده یگان ضد تروریسم پلیس لندن در بیانیه‌ای که در شبکه اجتماعی X (توییتر سابق) منتشر شده گفت: «من از مردم می‌خواهم به پلیس برای پیدا کردن دانیل خلیفه که ممکن است در هر جایی در پادشاهی متحده انگلیس پنهان شده باشد کمک کند.»

مورفی علاوه بر این از مردم خواسته با آنکه دانیل خلیفه خطرناک نیست اما از نزدیک شدن به او خودداری کنند.

در حالی که تحقیقات پلیس بر لندن متمرکز است مسئولان معتقدند که خلیفه ممکن است برای خروج از انگلیس تلاش کرده باشد. مورفی گفت: «ما داریم همکاری بسیار نزدیکی با همکارانمان در واحد مرزی انجام می‌دهیم تا هر گونه خطرات ناشی از خروج احتمالی او از کشور را شناسایی کنیم بنابراین در حال حاضر می‌توان این وضعیت را یک عملیات جستجوی سراسری با مشارکت تمامی نیروهای کشور نامید.»

خلیفه به ایجاد یک تهدید ساختگی برای انجام حملات تروریستی از طریق کاشت بمب‌های جعلی در پادگان مذکور متهم شده است. اسناد دادگاه که علیه او تنظیم شده نشان می‌دهند که او با کاشت سه قوطی سیم‌کشی‌شده قصد داشته یک عملیات بمب‌گذاری را شبیه‌سازی کند.

او علاوه بر این در این پرونده که مربوط به سال 2021 است به جمع‌آوری «اطلاعاتی که ممکن بوده مستقیماً یا غیرمستقیماً برای دشمن مفید باشد» متهم شده است.

طبق نوشته روزنامه گاردین خلیفه قرار بود در ماه نوامبر در دادگاه «وولویچ کراون» محاکمه شود. او بعد از آنکه به اتهامات جداگانه‌ای دستگیر شده بود ژانویه سال گذشته به قید وثیقه از زندان آزاد شد. روزنامه تلگراف می‌گوید یگان ضدتروریسم اسکاتلندیارد ( مرکز پلیس شهر لندن) در همان ماه او را برای تحقیقات بیشتر باز هم بازداشت کرد.

فرار این فرد از زندان باعث انتقاد از تدابیر امنیتی در زندان‌ها شده است. «کائر استارمر»، رهبر حزب کارگر از کمبود نیروی کار و مسائل مربوط به حفاظت ساختمان‌ها در زندان «وندزورث» انتقاد کرده است.

استارمر که یکی از اعضای پارلمان انگلیس است گفت: «این مسئله، خواه مربوط به این زندان یا سایر زندان‌ها یا دیگر زیرساخت‌ها در این کشور باشد نشان‌دهنده الگوی رفتاری این دولت است.»

ریشی سوناک، نخست‌وزیر انگلیس در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره این اتفاق مدعی شده که فرار از زندان در انگلیس مسئله‌ای است که به ندرت اتفاق می‌افتد.

پربیننده ترین خبرها