اختلاف گروه ۲۰ برسر بیانیه منازعه بحران اوکراین

 اختلاف گروه ۲۰ برسر بیانیه منازعه بحران اوکراین
شنبه 18 شهريور 1402 - 11:04

مذاکره‌کنندگان گروه ۲۰ بر سر بیانیه اجلاس سران درباره منازعه اوکراین دچار اختلاف شده اند.

العالم ـ اروپا
رویترز گزارش داده که بر اساس پیش‌نویسی که این خبرگزاری مشاهده کرده، مذاکره‌کنندگان گروه ۲۰ نتوانستند اختلافات بر سر بیانیه اجلاس سران درباره منازعه اوکراین را در روز جمعه حل کنند؛ موضوعی که هرگونه پیشرفت احتمالی را به رهبران این بلوک در نشست دو روزه آنها واگذار می‌کند.

نشست دو روزه سران گروه ۲۰ از امروز (شنبه) در دهلی نو آغاز می‌شود.
پیش‌نویس ۳۸ صفحه‌ای که در اختیار اعضا قرار گرفته است، بند و پاراگراف «وضعیت ژئوپلیتیک» را خالی گذاشت، در حالی که بر روی 75 بند و پاراگراف دیگر که شامل تغییرات اقلیمی، ارزهای دیجیتال و اصلاحات در بانک‌های توسعه چندجانبه بود، توافق دارد.
مذاکره‌کنندگان گروه ۲۰ روزهاست که برای توافق درباره زبان این بیانیه به دلیل اختلافات بر سر درگیری‌های اوکراین تلاش می‌کنند و امیدوارند موافقت روسیه را برای تکمیل بیانیه جلب کنند.
آمیتاب کانت، مذاکره‌کننده هندی گروه ۲۰ در این خصوص گفت: «بیانیه رهبران در دهلی نو تقریباً آماده است، من نمی‌خواهم در مورد آن گمانه‌زنی کنم اما این بیانیه به رهبران توصیه می‌شود.»
منبعی دیگر به رویترز گفت که یک بیانیه مشترک ممکن است توافق همه کشورها را به همراه داشته باشد یا آن را به همراه نداشته باشد. این بیانیه می‌تواند پاراگراف‌های مختلفی داشته باشد که دیدگاه کشورهای مختلف را بیان می‌کند، یا می‌تواند موافقت و مخالفت را در یک پاراگراف و بند واحد ثبت کند.
یک منبع دوم نیز گفت: «ممکن است در مورد اختلافات بحث کنیم و یک بیانیه کلی بدهیم که بگوییم باید در سراسر جهان صلح و هماهنگی داشته باشیم تا همه با آن موافق باشند.»
به گفته یک منبع ارشد دیگر در یکی از کشورهای گروه ۲۰، پاراگراف‌های مربوط به جنگ اوکراین مورد توافق کشورهای غربی قرار گرفته و برای دریافت نظرات روسیه به این کشور ارسال شده است.
این مقام گفت، روسیه این گزینه را دارد که نظرات کشورهای غربی را بپذیرد و یا مخالفت خود را به عنوان بخشی از بیانیه ارائه دهد. در صورت عدم توافق، هند باید یک بیانیه به عنوان رئیس و متولی جلسه صادر کند،. این بدان معناست که گروه ۲۰ برای نخستین بار در ۲۰ سال اخیر از آغاز اجلاس سران بیانیه‌ای نخواهد داشت.
یک دیپلمات اتحادیه اروپا نیز خاطرنشان کرد هند به عنوان میزبان در جستجوی سازش، کاری «عالی» انجام می‌دهد.
نشست دو روزه سران گروه ۲۰ از روز شنبه در دهلی نو آغاز می‌شود. شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین، به جای خود نخست‌وزیر لی کیانگ را به نشست اعزام می‌کند، در حالی که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نیز در آن غایب خواهد بود.
جو بایدن - رئیس جمهور ایالات متحده، اولاف شولتس - صدراعظم آلمان، امانوئل مکرون - رئیس‌جمهور فرانسه، ریشی سوناک - نخست‌وزیر انگلستان، محمد بن سلمان - ولیعهد عربستان سعودی، فومیو کیشیدا - نخست‌وزیر ژاپن - و... در این نشست شرکت خواهند کرد.

پربیننده ترین خبرها