نیچروان بارزانی: به توافق امنیتی ایران و عراق پایبندیم

نیچروان بارزانی: به توافق امنیتی ایران و عراق پایبندیم
دوشنبه 20 شهريور 1402 - 20:43

رئیس منطقه کردستان عراق در دیدار با سفیر جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد کردستان عراق به توافق امنیتی ایران و عراق پایبند است و اجازه نخواهد داد هیچ گونه تهدیدی از این منطقه متوجه ایران شود.

العالم - عراق

«محمد کاظم آل صادق» سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد، امروز (دوشنبه)، با «نیچروان بارزانی» رئیس منطقه کردستان عراق در اربیل دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

طبق گزارش شبکه «کوردستان۲۴»، دو طرف در این دیدار راه‌های تقویت روابط ایران، عراق و منطقه کردستان عراق، توافق امنیتی عراق و ایران و روابط اربیل و بغداد و گفت‌و‌گوها در جهت حل‌وفصل مشکلات فیمابین بغداد و اربیل را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

بارزانی در این گفت‌و‌گو جمهوری اسلامی ایران را «همسایه مهم» کردستان عراق خواند و بر اهمیت روابط با ایران تاکید کرد.

او در عین حال تاکید کرد منطقه کردستان به توافق امنیتی عراق و ایران پایبند است و اجازه نخواه داد هیچ تهدید امنیتی از این منطقه متوجه ایران شود.

در مقابل، سفیر جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اهمیت روابط ایران با عراق و منطقه کردستان، از رئیس این منطقه بابت حمایت‌ها و تسهیل فرایند نقل و انتقال زائران در اربعین حسینی تشکر کرد.

دو طرف همچنین اوضاع منطقه را به همراه پاره‌ای از مسائل مورد اهتمام مشترک در این دیدار مورد بحث و بررسی قرار دادند.

جمهوری اسلامی ایران و عراق پیشتر توافقی امنیتی امضا کرده‌اند که این توافق ۳ بخش دارد و خلع سلاح و تحویل عناصر تروریست تجزیه‌طلب کُرد بخشی از آن است.

سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیشتر در اظهاراتی بیان کرده بود دولت عراق متعهد شده است گروهک‌های تروریستی در مجاورت مرزهای غربی ایران را خلع سلاح کند.

فرمانده نیروی زمینی سپاه در ادامه با بیان اینکه نیروی زمینی سپاه منتظر عملی شدن تعهدات طرف عراقی است، هشدار داد در صورت عدم عمل به توافق، حملات سپاه علیه گروهک‌های تجزیه‌طلب ادامه خواهد داشت.

فارس

پربیننده ترین خبرها