امیرعبداللهیان: عراق اقدامات خوبی درباره خارج کردن گروه‌های تروریستی از مناطق مرزی با ایران انجام داده است

امیرعبداللهیان: عراق اقدامات خوبی درباره خارج کردن گروه‌های تروریستی از مناطق مرزی با ایران انجام داده است
چهارشنبه 22 شهريور 1402 - 14:29

وزیر خارجه ایران گفت: مقامات عراق اقدامات خوبی را در خصوص خارج کردن گروه‌های تروریستی از مناطق نزدیک به مرز ایران و انتقال آنان به عمق خاک عراق و تلاش برای خلع سلاح آنان انجام داده و مراحل بعدی نیز طی روزهای آینده به طور کامل اجرا خواهد شد.

العالم - ایران

ظهر امروز حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان و فواد حسین، وزیر خارجه عراق با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند.

پس از این دیدار امیرعبداللهیان در نشست خبری برگزار شده، درباره دیدار امروز گفت: عراق در سیاست خارجی ایران جایگاه بسیار ممتازی دارد و برآمده از پیوندهای فرهنگی، اجتماعی دینی و فراتر از خویشاوندی است. این سطح از پیوندها دو ملت را جداناپذیر کرده و امروز اعلام می‌کنیم که ایران و عراق به عنوان دو همسایه مهم از عالی ترین مناسبات دوجانبه و همکاری منطقه‌ای برخوردارند.

وی افزود: مطابق برگزاری کمیسیون مشترک دو کشور، شاهد پیشرفت‌هایی در مناسبات هستیم. آخرین مورد آن شروع پروژه راه آهن شلمچه به بصره و توجه به موضوع گردشگری بین ایران و عراق است که در روزهای گذشته کلید زده شد. امیدواریم شاهد ارتباط ریلی مستقیم بین دو کشور باشیم.

امیرعبداللهیان گفت: ما امروز درباره موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی و در ارتباط با اجرای کامل موافقتنامه امنیتی گفتگوی مهمی را داشتیم. تجربه نشان داده که ایران نسبت به تامین امنیت ملی جدی است و خرسندیم که مقامات عراق هم اقدامات خوبی را در خصوص خارج کردن گروه‌های تروریستی از مناطق نزدیک به مرز ایران و انتقال آنان به عمق خاک عراق و تلاش برای خلع سلاح آنان انجام داده و مراحل بعدی نیز طی روزهای آینده به طور کامل اجرا خواهد شد.

وی افزود: تروریسم خوب و بد نمی‌شناسد و از این که عراق متعهد است خرسندیم، اما تاکید می‌کنیم که حتی یک ساعت فرصت دادن به تروریست‌ها علیه امنیت ایران و عراق است. این لکه سیاه تروریستی باید هر چه زودتر از صفحه روابط ایران و عراق زدوده شود.

وزیر خارجه کشورمان سپس با اشاره به برگزاری باشکوه مراسم اربعین حسینی در کشور عراق گفت: مایلم تشکر کنم از مردم عراق به خاطر میزبانی عالی از زوار اربعین. تشکر ویژه‌ای از مقامات عراق و همه مقامات ملی و محلی که از کردستان تا سراسر مرزی استقبال بسیار گرم داشتند. همچنین از مقامات عالی به خاطر مواضع محکم و به موقع در مقابل با اسلام هراسی و اسائه ادب به قرآن تشکر می‌کنیم. همراهی عراق، ایران و عربستان در جهان اسلام برای جرم انگاری اهانت به قرآن اقدامی قابل تحسین است.

امیرعبداللهیان در پاسخ به سوالی درباره رایزنی‌ها با همتای عراقی گفت: درباره آخرین مناسبات دو جانبه رایزنی انجام شد و ارزیابی ما این است که در تمام زمینه‌ها همکاری‌های نیرومندی بین تهران و بغداد جریان دارد و ما امروز می‌توانیم از روابط نمونه ایران و عراق سخن بگوییم. همچنین در خصوص مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی گفتگو کردیم و عراق همیشه نقش مهمی را برای کمک به مذاکرات لغو تحریم‌ها ایفا می‌کند و ما از تلاش‌های دولت عراق سپاسگذاری می‌کنیم. امروز بخشی از گفتگوی ما در خصوص موافقتنامه امنیتی بود و ما از آقای فواد حسین اخبار خوبی را شنیدیم. ما نسبت به کلام وزیر خارجه عراق در اجرای موافقتنامه مانند سایر موافقتنامه‌های عملی شده اطمینان داریم.

وزیر خارجه کشورمان درباره مشکلات محیط زیستی و مسئله آب گفت: عاشورا و اربعین یکی از پایه‌های مستحکم روابط ایران و عراق است و در داخل عراق موضوع اربعین در همه سطوح را شامل می‌شود و بار دیگر از حسن مهمان نوازی برادران و خواهران عراقی تشکر می‌کنم. در خصوص آب، قرارداد الجزایر همه جزئیات مربوط به رودخانه‌های دو کشور را در بر دارد. در مسئله اروند رود به هماهنگی‌های مشترک برای لایروبی و کشتیرانی ادامه خواهیم داد. اتفاق نظر داریم که لایروبی باید در اسرع وقت انجام شود. در خصوص سایر مسائل همکاری‌های خوبی بین دو کشور جریان دارد. ما مشکل مشترکی به نام گرد و غبار را در دو کشور شاهدیم. برادران عراقی ما هم در گردهمایی بین‌المللی مقابله با گرد و غبار حضور داشتند و ما توافقاتی را با طرف عراقی داشتیم.

وزیر خارجه عراق: هدف این است که گروه‌های تروریستی نزدیک مرز ایران خلع سلاح شوند

فواد حسین نیز در این نشست خبری گفت: از آقای امیرعبداللهیان به خاطر دعوت کریمانه تشکر می‌کنم. ما سفرهای زیادی به تهران داشتیم و تلاش داریم که روابط دو کشور گسترش پیدا کند. روابط بین دو کشور ریشه‌های تاریخی دارد و مرتبط با جغرافیا و ارتباط فرهنگی و اقتصادی دو کشور است. روابط اقتصادی و تجاری به شکل ملموسی پیشرفت داشته است. طی گفتگوها در خصوص مسائل مختلفی گفتگو کردیم.

وی افزود: از ایران به خاطر مواضع روشن این کشور در قبال ملت عراق تشکر می‌کنم. آنچه که ملت برای زائرین انجام دادند وظیفه عراقی‌ها است و ما خوشامد می‌گویم به زوار کربلای مقدس. ما همچنین در خصوص پروژه شلمچه به بصره گفتگو کردیم. این پروژه برای زیارت و سفر شهروندان ایرانی و بالعکس صورت می‌گیرد.

وزیر خارجه عراق گفت: ما همچنین در خصوص اوضاع منطقه صحبت کردیم. ما شاهد تحولات خوبی در منطقه هستیم به خصوص زمانی که روابط ایران و عربستان از سر گرفته شد. هر چقدر که روابط منطقه‌ای گسترش پیدا کند امنیت منطقه نیز تقویت می‌شود. امنیت منطقه بسیار مهم است و لذا اگر تهدیدی باشد بر دیگر کشورها تاثیر خواهد گذاشت. به همین خاطر عراق برای تشکیل یک وضعیتی موسوم به امنیت دسته جمعی تلاش می‌کند.

فواد حسین ادامه داد: ما همچنین در خصوص توافق نامه امنیتی دو کشور صحبت کردیم. بر اساس قانون اساسی، ما اجازه نمی‌دهیم هیچ گروهی از خاک عراق برای حمله به دیگر کشورها استفاده کند. همکاری ایران و عراق بر اساس قانون اساسی عراق است، به همین خاطر نقشه راه وضع شده و ما متعهد هستیم و تلاش داریم به هدف نهایی برسیم. هدف این است که گروه‌های تروریستی نزدیک مرز ایران خلع سلاح شوند و به اردوگاه منتقل شوند. دولت عراق و اقلیم کردستان در این خصوص همکاری کردند و این نقشه راه صورت گرفت و اجرا کردیم. روابط بین دو کشور روابط خوبی است و امیدواریم اگر مشکلاتی وجود دارد، این مسائل از طریق مذاکرات حل شود. منطقی نیست روابط دو کشور ممتاز باشد اما شاهد باشیم که حاکمیت عراق تهدید شود. ما باید از این ابزارها دور شویم و راه گفتگو و مذاکره را داریم.

وی افزود: وقتی اعلام می‌کنیم به توافق نامه متعهد هستیم انتظار داریم ادبیات خشونت بین دو ملت همسایه وجود نداشته باشد. الحمدالله ما به این توافقات رسیدیم و مسائل را از طریق گفتگو حل خواهیم کرد.

فواد حسین گفت: در رابطه با آتش زدن قرآن کریم این موضع ثابت است که مبتنی بر دین اسلام و منافع عراق و مسلمانان است، اهانت به شخصیت‌ها و کتب مقدس اهانت به مفاهیم و کلمه و آزادی بیان است. در غرب مفاهیمی مانند آزادی بیان مطرح می‌شود اما آزادی بیان اساسش کلمه است. وقتی به کلمه اهانت شود به آزادی بیان اهانت می‌شود. ما با این پدیده مخالفیم. پدیده اسلام هراسی در کشورهای غربی منجر به مشکلاتی خواهد شد. این پدیده منجر به نفرت پراکنی و کینه ورزی و خشونت بین برخی از کشورها و جهان اسلام می‌شود. ما در این خصوص ایستادیم و به راهمان ادامه خواهیم داد.

وزیر خارجه عراق همچنین گفت: امروز با سایر مسئولان ایران دیدار می‌کنیم تا بر مفاهیم و کار مشترک تاکید کنیم.

فواد حسین در خصوص سفرش به ایران گفت: این سفر اهداف مختلفی دارد، از جمله مسئله توافقنامه امنیتی. در این توافقنامه یک نقشه راه تدوین شد، این برنامه دو روز دیگر پایان می‌یابد. رسانه‌های ایران می‌توانند یک سفری برای نظارت بر اجرای این توافقنامه داشته باشند. دولت عراق و اقلیم به طور کامل متعهد بودند و این نقشه انجام شده و تا دو روز دیگر این نقشه پیاده خواهد شد. من می‌خواهم رسانه‌های ایران به کردستان عراق بیایند و شاهد اجرای توافقنامه باشند.

فواد حسین در خصوص همکاری‌های دو کشور در پرونده‌های دیگر مانند آب گفت: روز گذشته در پارلمان عراق حضور داشتم. عراق با خشکسالی مواجه است و تغییرات آب وهوایی بر عراق تاثیر داشته است. مسائلی در خصوص تغییرات آب و هوا و محیط زیستی و سیاست کشورها وجود دارد. منابع آب عراق از ترکیه و ایران سرازیر می‌شود. در دوره اخیر از این موضوع رنج بردیم. جنوب عراق با خشکسالی مواجه است. دو دولت ایران و عراق در این خصوص گفتگو کردند. وزیر منابع عراق به ایران آمد و گفتگو داشت. در این خصوص از طرف ایران به خاطر آزادسازی آب در رود کارون تشکر می‌کنم، اما این مسئله کافی نیست زیرا ما مشکلات زیادی داریم. ما همه برای مقابله با این چالش‌ها کار خواهیم کرد. ما به یک سیاست منطقه‌ای نیاز داریم. ما از ایران و ترکیه می‌خواهیم که در این خصوص به عراق کمک کنند. پارلمان عراق این برنامه را در دستورکار خودش قرار داده و خطری است که ما با آن مواجه هستیم. ضروری است که ما با هم همکاری داشته باشیم.

تسنیم

پربیننده ترین خبرها