اظهارات اردوغان درباره عضویت سوئد در ناتو

 اظهارات اردوغان درباره عضویت سوئد در ناتو
يکشنبه 26 شهريور 1402 - 10:57

اردوغان پیوستن سوئد به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را به تاییدیه پارلمان ترکیه منوط کرد.

العالم - ترکیه

برای عضویت سوئد در ناتو، موافقت همه اعضا ضروری است و ترکیه خواسته سوئدی ها را به شروطی متفاوت منوط کرده است.

آنکارا، پیوستن سوئد به ناتو را ابتدا، به وضع محدودیت برای فعالیت حزب کارگران کردستان (پ ک ک) در این کشور مشروط کرد و کمی بعد، اعلام کرد: در ازای موافقت با عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا با درخواست استکهلم موافقت می کند.

به گفته مقامات ترک، سوئد هنوز در جهت تحقق خواسته های ترکیه گامی ملموس برنداشته و به همین دلیل، ترکیه به اشکال مختلفی با قبول درخواست سوئدی ها مخالفت می کند.

به گزارش خبرگزاری شفقنا، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه دیروز (شنبه) گفت: موافقت آنکارا با عضویت سوئد در ناتو به تصمیم پارلمان ترکیه منوط است و استکهلم باید به تعهدات خود عمل کند.

اردوغان پیش از سفر به نیویورک برای مشارکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در فرودگاه آتاتورک در استانبول درباره عضویت سوئد در ناتو گفت: مادامیکه پارلمان ترکیه تصمیم نگیرد، امکان ندارد من جواب آری یا نه بگویم.

رئیس جمهور ترکیه یک بار دیگر بحث تعهدات اعلام شده استکهلم برای ایجاد محدودیت در فعالیت های پ ک ک را پیش کشید و گفت: سوئد باید قبل از هر چیز به وظایف خود عمل کند، آیا سوئد این کار را می‌کند؟ آنها بارها به ما گفتند که قانونی برای مبارزه با تروریسم تدوین کرده‌اند، اما تدوین قانون کافی نیست بلکه باید آن را اجرایی کنند.

رئیس جمهور ترکیه به تظاهرات پ ک ک با مجوز پلیس سوئد اشاره کرد و گفت، تظاهرات طرفداران پ ک ک بدان معناست که این کشور به تعهد خود عمل نکرده و تظاهرات در خیابان‌های استکهلم ادامه می یابد.

پربیننده ترین خبرها