رای الیوم تحلیل کرد؛ 3 گزینه برای پایان جنگ اوکراین

رای الیوم تحلیل کرد؛ 3 گزینه برای پایان جنگ اوکراین
دوشنبه 27 شهريور 1402 - 12:38

روزنامه اینترنتی رای الیوم با انتشار مقاله ای به تحلیل گزینه های موجود برای پایان دادن به جنگ اوکراین پرداخته است.

العالم _ اروپا

عبد الباري عطوان، سردبیر روزنامه اینترنتی رای الیوم در مقاله ای درباره تحولات جدید در جنگ روسیه ضد اوکراین نوشت: کسانی که اظهارات مقامات ارشد غربی و تحلیل رسانه های آنها درباره تحولات میدانی جنگ اوکراین را دنبال می کنند، سرخوردگی حاکم بر غرب را در پی شکست های پی در پی ارتش اوکراین به وضوع احساس می کنند هرچند اوایل شروع جنگ یعنی 18 ماه قبل، با توپ پر به میدان آمده بودند.

هم اکنون با توجه به ناکامی ارتش اوکراین در برابر حملات ارتش روسیه و با توجه به سرخوردگی غرب و بی میلی در ادامه حمایت از اوکراین، ملاحظات زیر قابل برداشت است:

نخست اینکه بدبینی بین مردم اوکراین در نتیجه تلفات فزاینده ارتش این کشور افزایش یافته است، زیرا از زمان شروع ضدحملات اوکراین، علاوه بر انهدام صدها هواپیما و هواپیماهای بدون سرنشین این کشور، تعداد تلفات ارتش اوکراین به بیش از 71 هزار نفر رسیده است به گونه ای که جوانان اوکراینی برای نرفتن به جنگ و حفظ جان خود، به کشورهای همسایه فرار می کنند.

دوم اینکه اظهارات اخیر ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو و پیام وی به دولت ها و شهروندان کشورهای اتحادیه اروپا مبنی بر آماده بودن برای جنگی طولانی، نوعی بدبینی و اضطراب بین ملت های اروپایی ایجاد کرده زیرا قاره سبز با توجه به وخامت اقتصادی، آماده جنگی طولانی مدت نیست.

سوم اینکه تسلیحات پیشرفته اروپایی و آمریکایی نتوانست ارتش اوکراین را در برابر ارتش قدرتمند روسیه به پیروزی برساند و بدتر اینکه بیشتر این تسلیحات در طول نبرد منهدم شد.

چهارم اینکه در اوکراین آنگونه که گارلند نیکسون روزنامه‌نگار معروف آمریکایی می گوید، دولتی مستقل و صاحب اختیار وجود ندارد و دولت کنونی این کشور در واقع بازیچه دست آمریکا شده است.

و پنجم اینکه اجلاس سران گروه 20 که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا تلاش کرد آن را پوششی برای حمایت از جنگ در اوکراین قرار دهد، در این زمینه شکست خورد و این شکست ضربه روحی بزرگی بر پیکر خسته ارتش اوکراین وارد آورد.

با توجه به این ملاحظات، هم اکنون این خطر وجود دارد که جنگ غیر مستقیم آمریکا و روسیه در اوکراین به جنگی مستقیم تبدیل شود که برای جهان بسیار خطرناک است و می تواند بسیاری از کشورها را درگیر جنگی خانمان سوز کند.

مساله دیگر نزدیک شدن فصل سرد زمستان در اروپا است که با توجه به نیاز شدید آنها به انرژی و سنگینی کفه ترازوی روسیه هم از نظر میدانی و هم از نظر روانی، مسکو را در برابر اروپا و آمریکا در موضع برتر قرار می دهد.

هم اکنون سه گزینه برای پایان دادن به این جنگ و خروج از آن با کمترین ضرر وجود دارد:

اول: موفقیت اقدام کنونی برخی از اعضای کنگره با حمایت پنهان دولت سایه آمریکا برای منزوی ساختن جو بایدن، پدر معنوی و واقعی جنگ اوکراین و سرنگونی یا تلاش برای سرنگونی او در انتخابات ریاست جمهوری آتی در نوامبر 2024.

دوم: ترور یا برکناری ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین و به قدرت رسیدن رئیس‌جمهور جدید در این کشور با سیاست‌های انعطاف‌پذیرتر در قبال ابتکارات صلح و پایبندی به توافقنامه «مینسک» که بی‌طرفی اوکراین و در نتیجه نپیوستن به ناتو را تصریح می‌کند.

سوم: کشیده شدن آمریکا به جنگ مستقیم با روسیه و اقدام مسکو به استفاده از قدرت هسته ای، همانطور که دیمیتری مدودف، نایب رئیس شورای امنیت ملی روسیه بارها به آن تهدید کرده است.

با این حال همچنان باید به انتظار نشست تا در آینده چه رخ خواهد داد.

پربیننده ترین خبرها