گزارش | عملیات نظامی آذربایجان در قره‌باغ به بهانه مبارزه با تروریسم

سه شنبه 28 شهريور 1402 - 22:11

آذربایجان اخیرا عملیات نظامی به نام "مبارزه با تروریسم" را در اقلیم مورد مناقشه "ناگورنو قره باغ" آغاز کرده است.

العالم ـ آسیا

وزارت دفاع آذربایجان اعلام کرد: این عملیات در راستای مقابله با اقدامات تحریک‌آمیز گسترده و اخراج نیروهای ارمنستانی است.

به گفته وزارت دفاع آذربایجان، این عملیات با سلاح‌های دقیق انجام خواهد شد و طی این عملیات مواضع یگان‌های نیروهای مسلح ارمسنان در خطوط مقدم هدف گرفته خواهد شد.

آذربایجان گفت: صلح با ارمنستان فقط در صورت عقب‌نشینی کامل و بدون پیش شرط نیروهای مسلح ارمنستان از منطقه قره‌باغ ممکن می شود.

مسئولان در ناگورنو قره‌باغ با اشاره به کشته و زخمی شدن شمار زیادی بر اثر بمباران، تاکید کردند که قربانیان از غیرنظامیان هستند و در این حملات تاسیسات غیرنظامی هدف گرفته شده اند.

ارمنستان وجود نیروهای وابسته به خودش در منطقه را تکذیب کرد و از نیروهای حفظ صلح روسیه درمنطقه خواست تا وارد عمل شود و آنچه که اقدامات تجاوزکارانه گسترده باکو علیه ساکنان محلی توصیف کرد، را متوقف کند.

نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان از روسیه و سازمان ملل خواست تا تدابیری در قبال عملیات نظامی باکو اتخاذ کنند. او همچنین درخواست‌ها برای انجام کودتا را محکوم کرد؛ اپوزیسیون ارمنستان موضع پاشینیان را رد کرده و از او می‌خواهد که فوراً در قره‌باغ مداخله کند.

از سوی دیگر روسیه اعلام کرد که با اذربایجان و ارمنستان در تماس است و خواستار برگزاری مذاکراتی برای حل منازعه بر سر اقلیم قره‌باغ شد.

فرانسه نیز تاکید کرد که هیچ بهانه‌ای نمی‌تواند اینگونه اقدامات یکجانبه را توجیه کند؛ اقداماتی که جان هزاران غیرنظامی را تهدید می‌کند و با تلاش‌های بین‌المللی برای دستیابی به راه حل مغایرت دارد.

فرانسه از اذربایجان خواست تا حملات خود را فورا متوقف کند و به قوانین بین المللی احترام بگذارد.

شارل میشل رئیس شورای اروپایی گفت: باید تحرکات نظامی اذربایجان فورا متوقف شود تا زمینه گفتگوی واقعی میان باکو و ارمنی‌های ناگورنو قره باغ فراهم شود.

پربیننده ترین خبرها