رئیسی در دیدار با جمعی از اندیشمندان:

حاج قاسم اگر جلوی داعش را نگرفته بود، تروریسم اروپا را فرا می‌گرفت

حاج قاسم اگر جلوی داعش را نگرفته بود، تروریسم اروپا را فرا می‌گرفت
چهارشنبه 29 شهريور 1402 - 09:44

رئیس جمهور گفت: حاج قاسم اگر جلوی داعش را نگرفته بود، تروریسم سراسر اروپا را فرامی‌گرفت و اروپا نمی‌توانست یک شب آرام داشته باشد.

العالم - ایران ـ سیاسی

سید ابراهیم رئیسی در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در دیدار با جمعی اندیشمندان سیاست خارجی با اشاره به چشم انداز روابط ایران و آمریکا گفت که شما اندیشمندان بررسی کنید آمریکا در ۲۵۰ سال اخیر چند سال جنگ نداشته است. براساس بررسی‌ها آمریکا فقط ۲۰ سال را بدون جنگ سپری کرده است. آمریکا کشوری جنگ دوست است.

وی درباره تبادل زندانیان گفت واژه گروگان‌گیری برای زندانیان آمریکایی واژه درستی نیست. تمام افراد زندانی در ایران دارای اتهاماتی بوده‌اند و مرتکب جرم شدند. اگر تبادلی صورت گرفته و مجازات متهمین‌اجرا نشده به خاطر نگاه انسان دوستانه جمهوری اسلامی است.

وی گفت: سوال من از شما اندیشمندان این است که تفاوت بین حمله نظامی و تحریم‌چیست، حمله نظامی سلاح و حربه‌ای علیه ملت‌ها ست و تحریم نیز همین گونه عمل می‌کند. مگر نمی‌گفتند که دارو و غذا در تحریم‌ها امری مستثنی است اما تحریم‌های آمریکا علیه ایران منجر به فوت کودکان دارای بیماری پروانه‌ای شد.

رئیس جمهور ادامه داد: تحریم علیه ملت است نه دولت‌ها، آمریکا در برابر تحریم‌هایی که علیه ایران اعمال کرده چه پاسخی دارد؟ استفاده از زبان زور در قالب تحریم و تهدید علیه ملت ایران، ابزاری کارآمد نیست.

وی گفت: قضاوت جمهوری اسلامی بر اساس اقدامات آمریکا خواهد بود و آنچه می‌تواند موجب جلب اعتماد شود، تغییر این رفتار زورگویانه و عمل بر اساس تعهدات خواهد بود که آمریکا تاکنون در این زمینه موفق عمل نکرده است.

رئیسی با اشاره به اقدام دولت آمریکا در ترور سپهبد شهید سلیمانی گفت: نگاه جمهوری اسلامی ایران به رییس جمهور سابق آمریکا نگاه به یک مجرم و قاتل است زیرا یک امتی را عزادار کرد و حاج قاسم‌، قهرمان مبارزه با تروریسم در منطقه را به شهادت رساند. شهید سلیمانی فرمانده مبارزه با تروریسم و داعش بود.

به گزارش مهر، رئیس جمهور با اشاره به اعتراف سران آمریکا در تشکیل داعش گفت: در مناظرات انتخاباتی آمریکا رسماً اعلام شد آمریکا داعش را تشکیل داده است.

وی تاکید کرد: حاج قاسم اگر جلوی داعش را نگرفته بود، تروریسم سراسر اروپا را فرامی‌گرفت و اروپا نمی‌توانست یک شب آرام داشته باشد. باید رییس جمهور سابق آمریکا در یک دادگاه عادلانه محاکمه شود.

پربیننده ترین خبرها