بایدن درباره اصلاحات قضایی کابینه رژیم صهیونیستی به نتانیاهو هشدار داد

بایدن درباره اصلاحات قضایی کابینه رژیم صهیونیستی به نتانیاهو هشدار داد
پنج‌شنبه 30 شهريور 1402 - 09:20

رییس جمهور آمریکا در دیدار با نتانیاهو بر ضرورت «نظارت و توازن قوا» در رژیم صهیونیستی تاکید کرد و نخست‌وزیر این رژیم را به مصالحه با مخالفان بر سر اصلاحات قضایی فرا خواند.

العالم ـ آمریکا

این دیدار دوجانبه در بحبوحه تنش میان مقامات ارشد آمریکا و رژیم صهیونیستی بر سر طرح اصلاحات قضایی نتانیاهو برگزار شد.
به نقل از پولیتیکو، جو بایدن درحاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل با بنیامین نتانیاهو دیدار کرد.
وی در دیدار با نتانیاهو بر ضرورت «نظارت و توازن قوا» در رژیم صهیونیستی تاکید کرد و کوشید نخست‌وزیر این رژیم را به مصالحه با مخالفان بر سر اصلاحات قضایی که به اعتراضات گسترده‌ای منجر شده است، وادارد.
دیدار بایدن و نتانیاهو که در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد انجام شد، نخستین دیدار میان آنها از زمان روی کار آمدن مجدد نتانیاهو در راس یک کابینه راست افراطی در سرزمین‌های اشغالی محسوب می‌شود.
نتانیاهو نیز کوشید در آغاز این نشست نگرانی‌ها درباره تغییرات قضایی در رژیم صهیونیستی را کم‌اهمیت جلوه دهد و گفت: «یک امر غیرقابل تغییر وجود دارد و آن تعهد اسرائیل نسبت به دموکراسی است».
محل برگزاری این نشست در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد به جای کاخ سفید، به عنوان نشانه‌ای از نارضایتی آمریکا از رژیم صهیونیستی تلقی می‌ شود. بایدن و کاخ سفید درباره تلاش‌های نتانیاهو برای تضعیف قدرت سیستم قضایی رژیم صهیونیستی به نخست‌وزیر این رژیم هشدار داده اند.
بایدن این نشست را با تاکید بر دوستی میان اسرائیل و آمریکا آغاز کرد و گفت: «بدون اسرائیل، هیچ یهودی در جهان در امان نخواهد بود. اسرائیل یک ضرورت است.»
وی افزود:«ما می‌خواهیم درباره برخی مسائل سخت صحبت کنیم که حافظ ارزش‌های دموکراتیک است و در مرکز رابطه ما قرار دارد، از جمله نظارت و توازن قوا در نظام‌های ما.»
بایدن افزود آنها درباره راه‌حل تشکیل دو کشور برای پایان دادن به مناقشه میان اسرائیل و فلسطینی‌ها صحبت خواهند کرد و این که ایران هرگز قادر به دستیابی به سلاح هسته‌ای نخواهد بود.
یک مقام ارشد دولت بایدن به شرط فاش نشدن نامش گفت بایدن به نتانیاهو فشار آورد تا درباره اصلاحات قضایی با مخالفان مصالحه کند.

پربیننده ترین خبرها