"توافق های ابراهیم" و عربستان؛ چیزی که مخفیانه بوده هم اکنون علنی می‌شود+فیلم

شنبه 1 مهر 1402 - 13:25

سهیل الناطور از رهبران جبهه دموکراتیک برای آزادی فلسطین گفت که اظهارات محمد بن سلمان، ولی عهد عربستان درباره احتمال ورود ریاض به روند سازش با رژیم صهیونیستی، چیز تازه ای نیست بلکه مسأله ای که پیش از این مخفیانه دنبال می شده، اکنون علنی شده است.

العالم - عربستان

سهیل الناطور با شرکت در برنامه "مع الحدث" شبکه خبری العالم گفت این به اصطلاح "توافق ابراهیم"، در عربستان هم مثل دیگر کشورهایی که آن را امضا کرده اند، هیچ مقدمات و توجیهاتی نداشته بلکه عامل پشت پرده همه آنها، سیاست داخلی آمریکا و کشمکش بین جمهوری خواهان و دموکرات ها و نیز استقبال صهیونیست ها از سیاست های آمریکا بوده است.

وی افزود: البته در مورد عربستان، این روند به تازگی سرعت گرفته است، نخست به این دلیل که به تازگی خبرهای زیادی از وجود مذاکره بین دو طرف به بیرون درز کرده است و دوم اینکه شایعاتی درباره حضور هیئت اسرائیلی در یک کنفرانس بین المللی در یونسکو بر سر زبانها می افتد و در نهایت خبرهایی درباره فرود هواپیمایی هایی حامل چند اسرائیلی، پخش می شود.

وی تصریح کرد که همه این شایعات و حرف و حدیث ها حکایت از آن دارند که تمام اتفاقات و زد و بندهایی که تا حالا زیر میزی و مخفیانه انجام می شده اند، اکنون علنی شده اند و لذا بسیاری که رویدادها و مسائل سیاسی را به دقت دنبال می کنند، از مواضع بن سلمان شگفت زده نشده اند.

وی خاطرنشان کرد که هیجان زدگی اسرائیلی در شرایط کنونی به این دلیل است که تصور می کند کار فلسطین و مسأله فلسطین برای همیشه تمام شده است و فلسطینی ها دیگر هیچ قدرت و توانی برای ادامه مبارزات خود ندارند و لذا چاره ای جز پذیرفتن اوضاع موجود و زانو زدن ندارند.

وی تصریح کرد که اکنون طرف صحبت صهیونیست ها، فلسطینیها نیستند بلکه کل جهان عرب است.. آنها می خواهند جهان عرب بپذیرد که فلسطین تاریخی اکنون دیگر یک کشور یهودی است و آنها چاره ای جز پذیرش این موضوع ندارند و هویت یهودی این کشور به این معناست که فلسطینی ها دیگر هیچ جایگاه و موجودیتی ندارند.

این مقام فلسطینی در ادامه گفت: با این حال خطر، خیلی بزرگتر از درگیری است و در این میان سوالات مهمی مطرح می شود از جمله اینکه سرنوشت فلسطین و فلسطینی ها چه می شود و آیا حکومت عربستان حاضر می شود یهودی شدن فلسطین را بدون اینکه اثری از فلسطینی ها باقی بماند، بپذیرد؟

پربیننده ترین خبرها