شکایت دانش‌آموز مسلمان فرانسوی به سازمان ملل علیه اقدامات تبعیض آمیز فرانسه

شکایت دانش‌آموز مسلمان فرانسوی به سازمان ملل علیه اقدامات تبعیض آمیز فرانسه
شنبه 1 مهر 1402 - 22:40

دانش‌آموز مسلمان فرانسوی که به دلیل نوع پوشش خود از ورود به مدرسه منع شده بود، به سازمان ملل متحد شکایت کرد.

العالم - اروپا

دانش آموز مسلمانی که به دلیل پوشیدن کیمونو (پیراهن بلند ژاپنی) اجازه حضور در کلاس‌های درس در فرانسه را نداشت، به دلیل «تبعیض‌های دینی» در این کشور به سازمان ملل متحد شکایت کرد.

پس از اینکه بسیاری از دانش آموزان در فرانسه به دلیل پوشیدن کیمونو، پیراهن‌های بلند یا لباس‌های گشاد از کلاس محروم شدند، ممنوعیت عبا (لباس بلند) در مدارس ابعاد دیگری به خود گرفته است.

یک دانش آموز مسلمان 15 ساله ساکن "لیون" به دلیل تبعیض‌های دینی که در معرض آن قرار گرفته بود، شکایتی را به Ashwini K.P، گزارشگر سازمان ملل در مبارزه با نژادپرستی تقدیم کرد.

این دانشجو از طریق وکیلش «نبیل بودی» شکایت خود را علیه فرانسه مطرح کرد.

در این شکایت نامه با انتقاد از ممنوعیت عبایی که توسط گابریل آتال، وزیر آموزش فرانسه در مدارس مطرح شده و آمده است: «ما فکر می‌کنیم که دولت فرانسه به ویژه وزارت آموزش و پرورش، اقدامات لازم را برای جلوگیری از انواع تبعیض علیه زنان انجام نداده است».

در این شکایت‌نامه با اشاره به امضای موافقت‌نامه‌ها و کنوانسیون‌های بین‌المللی منع تبعیض توسط فرانسه، تاریخچه حملات سیاسی و حملات دیگر علیه پوشش زنان مسلمان در این کشور یادآوری شده است.

در این شکایت‌نامه، مقامات فرانسوی به دلیل اعمال هنجارهایی که باعث اعمال تبعیض‌آمیز به ویژه علیه دختران جوان خارجی و مسلمان شده، مورد انتقاد قرار گرفتند.

این دانش آموز دختر که به دلیل پوشیدن کیمونو در 5 سپتامبر از کلاس درس خارج شده و اجازه حضور در کلاس‌ها را نیافته، به دادستانی عمومی لیون نیز شکایت کرده است.

پربیننده ترین خبرها