فرهنگستان زبان عربی در قاهره، حامی اصالت این زبان

سه شنبه 4 مهر 1402 - 14:52

فرهنگستان زبان عربی در قاهره، پاسبانی مطمئن برای حفظ هویت زبان عربی در طول سالیان متوالی بوده است و اهداف متعددی را دنبال می کند که از آن جمله می توان به حفاظت از سلامت این زبان و تقویت و غنی سازی آن با علوم و فنون جدید برای به روزرسانی آن اشاره کرد.

العالم - مصر

فرهنگستان زبان عربی، دژی محکم و نگهبانی امین و مطمئن برای این زبان است؛ در این مکان روزانه واژه ها یا ترجمه می شوند و یا به همان صورتی که در زبان اصلی آمده‌اند، داخل گیومه قرار می‌گیرند یا با استفاده از علایم نگارشی در پاورقی توضیح داده می شوند.

این فرهنگستان از استقلال کامل برخوردار است؛ عضویت در آن، بر خلاف انجمن های مشابه، منحصر به مصری‌ها نیست بلکه حضور و عضویت اعضایی از کشورهای عرب دیگر باعث شده است که مصوبات و پیشنهادهای آن در سراسر جهان عرب مورد توجه قرار گیرد.

حسن الشافعی، رئیس این فرهنگستان به خبرنگار العالم گفت: زبان عربی، گوهر و ریشه امت عربی است به همین دلیل فرهنگستانهای متعددی در جهان عرب تأسیس شده اند و فرهنگستان قاهره از قدیمی ترین مراکز است.

فعالیت های آن حول محور تخصص‌هایی چون تدوین فرهنگ لغت و اصطلاحات علمی و حمایت از آفرینش ادبی و احیای میراث عربی می گردد.

این مرکز علمی بزرگ در سال 1932 میلادی در دوره ملک فؤاد اول تأسیس شد و در سال 1934 کار خود را آغاز کرد.

در اساسنامه این مرکز آمده است که از 20 عضو از دانشمندان سرشناسی که در حوزه زبان عربی صاحب نام هستند تشکیل شده است.

نیمی از این تیم، مصری و نیم دیگر از دیگر کشورهای عربی و شرق شناسانی از کشورهای غیر عربی هستند و این بدان معناست که این فرهنگستان، ماهیتی بین المللی دارد و به مذهب و ملیت خاصی منحصر نمی شود.

پربیننده ترین خبرها