«یوم کیپور» مهمترین عید یهودیان چگونه برگزار می‌شود؟

«یوم کیپور» مهمترین عید یهودیان چگونه برگزار می‌شود؟
سه شنبه 4 مهر 1402 - 14:38

یهودیان این روزها روز بخشش یا آمرزش را که به «یوم کیپور» یا «یوم الغفران» مشهور و از مهم‌ترین روزهای سال در تقویم یهودیان و برای آنان مقدس است، جشن می گیرند، در این روز چه اتفاقی افتاده و آداب آن چیست؟

العالم - فلسطین

یوم کیپور (یوم الغفران) در اواخر سپتامبر یا اوایل اکتبر و اولین ماه سال یهودی و پایان دوره توبه و تفکری است که ده روز طول می کشد و به عید بزرگ مشهور است.

روز بخشش

دایره المعارف یهودی خباد لوباویچ نوشته که در طول یوم کیپور، یهودیان به دنبال جبران گناهان خود و آشتی با خدا هستند.

مراسم روز کیپور

پیروان دین یهود در طول دوره روزه داری یوم کیپور، مجاز به خوردن یا نوشیدن حتی آب هم نیستند. هنگامی که روز کفاره به پایان می رسد، شیپور شوفار به نشانه پایان روزه دمیده می شود و یک غذای مخصوص جشن برای افطار آماده می شود.

یوم کیپور با پرهیز از غذا، نوشیدنی و رابطه جنسی همراه است، یهودیان از پوشیدن کفش چرمی منع شده و گاه جامه‌های سفید بلند به نام کیتل می پوشند.

تعطیلات رسمی یوم کیپور از عصر یکشنبه 24 سپتامبر 2023 آغاز شده و عصر دوشنبه 25 سپتامبر به پایان می رسد؛ عید یوم کیپور با مراقبه، دعا و روزه در غروب آفتاب آغاز می شود.

پیروان دین یهود در مراسم مذهبی شرکت کرده و از ابتدای جشن تا پایان آن یعنی تقریباً ساعت 24 از خوردن غذا خودداری می کنند، کودکان خردسال و افرادی که ممکن است روزه برای سلامتی آنان خطر داشته باشد، از روزه گرفتن معاف هستند.

مراسم یوم کیپور از صبح تا شام به طول می انجامد و شامل قرائت تورات و خواندن دعای توبه است و مراسم با دعای ختم و دمیدن شیپور معروف به شوفار پایان می یابد.

پیشینه یوم کیپور

طبق سنت، اصل یوم کیپور به دوران رهبری حضرت موسی (ع) بر بنی‌اسرائیل برای رهانیدن آنها از بردگی برمی گردد. حضرت موسی (ع ) آنها را به کوه سینا هدایت کرد و خود برای دریافت ده فرمان از جانب خداوند از کوه بالا رفت؛ وقتی با الواح برگشت، متوجه شد که قومش بت دروغین، گوساله طلایی را می پرستند. موسی با عصبانیت الواح را شکست، اما مردم تاوان گناه خود را دادند و خداوند آنها را بخشید.

بر اساس روایت یهودیان، کاهن اعظم مراسم قربانی را در معبد انجام داد و به گناهان خود، گناهان کاهنان و گناهان تمام اسرائیل اعتراف کرد؛ سپس با پوشیدن کتان سفید، وارد شد، که فقط پوشیدن آن در یوم کیپور مجاز بود. این مراسم زمانی به پایان رسید که بز قربانی که به طور نمادین گناهان اسرائیل را بر دوش داشت، برای مرگ در بیابان رها شد.

یهودیان روز کیپور، با پای برهنه راه می روند و از جایی به جای دیگر برای دعا حرکت می کنند، یهودیان همچنین با خودکار نمی نویسند، ماشین خود و چراغ ها را روشن نمی کنند، زیرا طبق اعتقاد آنها این کارها "ممنوع" است.

پربیننده ترین خبرها