ادعای یک نشریه عربی درباره انعطاف ناگهانی آمریکا درمورد برنامه هسته ای عربستان

ادعای یک نشریه عربی درباره انعطاف ناگهانی آمریکا درمورد برنامه هسته ای عربستان
چهارشنبه 5 مهر 1402 - 11:24

یک نشریه الکترونیکی عربی طی گزارشی غیر رسمی ادعا کرده که اخیراً اطلاعاتی درباره انعطاف ناگهانی ایالات متحده آمریکا درمورد پروژه هسته ای عربستان سعودی منتشر شده است.

العالم _ عربستان سعودی

روزنامه اینترنتی رای الیوم در گزارشی خاطرنشان کرده که یک منبع دیپلماتیک غربی آگاه، اطلاعاتی را که امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه چندی پیش به ایالات متحده آمریکا داده بود، فاش کرده است.

دراین گزارش غیر رسمی ادعا شده که این اطلاعات موجب شده آمریکا به سرعت پیشنهادهایی را که مرتبط با پروژه هسته ای مورد درخواست عربستان سعودی است، مطرح کند. گفته شده که این انعطاف آمریکا پس از آنچه که پیشنهاد وسوسه انگیز و سخاوتمندانه ایران خوانده شده، صورت گرفته است.

در این گزارش آمده که به نظر می رسد دایره تفاهم بین آمریکا و طرف سعودی در خصوص پروژه هسته ای، حداقل برای اهداف صلح آمیز، اخیراً به شکل مشهود و محسوسی پیش رفته است.

در واقع تماس ها در این زمینه نیز بین دو طرف به طور قابل توجهی توسعه یافته است و دلیل این امر، ابتکار فرانسه است که رئیس جمهور فرانسه شخصاً با فشار بر دولت آمریکا و اطلاع رسانی از محتوای جزئیات برنامه هسته ای عربستان، آن را مطرح کرد. عربستان این جزئیات را در حاشیه سفر شاهزاده محمد بن سلمان به پاریس، اعلام کرده بود.

در این گزارش با اشاره به این که اخیراً اطلاعاتی درباره انعطاف ناگهانی و غافلگیرکننده ایالات متحده آمریکا درمورد پروژه هسته ای آمریکا و عربستان سعودی منتشر شده، ادعا شده است، این انعطاف با آنچه پیشنهاد وسوسه انگیز و سخاوتمندانه ایران خوانده شده، در ارتباط است، پیشنهادی که عربستان سعودی به صورت مفصل و در قالب اسناد مکتوب خود به فرانسوی ها ارائه کرد.

این احتمال وجود دارد که پیشنهاد ایران در مورد کمک به عربستان سعودی برای حرکت به سمت ساخت یک راکتور هسته ای کامل با اهداف علمی و صلح آمیز و بدون قید و شرط یا محدودیت، اعم از مالی، اقتصادی، یا حتی امنیتی یا سیاسی بوده باشد.

نشریه الکترونیکی رای الیوم مدعی شده، یک گزارش منابع دیپلماتیک غربی که این نشریه آن را مشاهده کرده، ماهیت پیشنهاد ایران را که وسوسه انگیز توصیف شده، فاش کرده است. طبق این گزارش گفته شده است، پیشنهاد ایران این است که این کشور می تواند میزبان 600 نفر از کارشناسان سعودی و آموزش چگونگی بهره مندی از تاسیسات هسته ای برای چند ماه باشد بدون اینکه وارد جزئیات ساخت این تاسیسات در خاک عربستان شود.

در ادعای مطرح شده در این گزارش گفته شده، آنچه پیشنهاد ایران را از پیشنهادهای آمریکا متمایز می کند این است که طرف آمریکایی بر حضور کارشناسان و افسران آمریکایی و اسرائیلی در صورت کمک به عربستان سعودی برای ایجاد چنین پروژه ای اصرار دارد، در حالی که ایده‌ ایرانی‌ها این بوده است که صرفاً بر «انتقال تجربه» و ترسیم نقشه‌ها در عمل تکیه کنند و این خود سعودی ها باشند که کنترل کامل تاسیسات را داخل خاک خود در دست گیرند.

پربیننده ترین خبرها