مدودف: ناتو جنگی بدتر از جنگ جهانی دوم به راه می‌اندازد

مدودف: ناتو جنگی بدتر از جنگ جهانی دوم به راه می‌اندازد
چهارشنبه 5 مهر 1402 - 11:09

معاون شورای امنیت روسیه هشدار داد که غرب با ارسال سلاح‌های سنگین‌تر به اوکراین و تجلیل از نازیسم، جهان را به سوی جنگی جهانی که از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون دیده نشده است، نزدیک می‌کند.

العالم - اروپا

از تارنمای شبکه خبری راشاتودی، دیمیتری مدودف رئیس‌جمهور سابق روسیه این اظهارات را در واکنش به تحویل تانک‌های آبرامز M۱ ساخت آمریکا به اوکراین و تجلیل از یک سرباز سابق نازی در پارلمان کانادا در حضور ولادیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین و جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا بیان کرد.

بر پایه این گزارش، مدودف این «رسوایی» را که پیشتر خشم لهستان، روسیه و جامعه یهودی را برانگیخته بود، محکوم و آن را «برادری با نازی‌ها» خوانده بود.

معاون شورای امنیت روسیه با اشاره به گزارش‌ها درباره اینکه واشنگتن به اوکراین برای ارسال سامانه‌های موشکی تاکتیکی دوربرد ارتش آمریکا موسوم به ATACMS قول داده است، اظهار داشت: به نظر می‌رسد گزینه‌ای جز درگیری مستقیم با سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) برای مسکو باقی نمانده است.

مدودف از تبدیل ناتو «به یک بلوک فاشیستی آشکار شبیه به هیتلر با ابعادی بزرگتر» سخن گفت و افزود: روسیه آماده است در صورت لزوم با آن مقابله کند.

وی هشدار داد که نتیجه این اقدامات، خسارات بسیار سنگین تری نسبت به سال ۱۹۴۵ (جنگ جهانی دوم) برای بشریت خواهد داشت.

بر اساس این گزارش، رئیس جمهور سابق روسیه در بحبوحه درگیری بین مسکو و کی یف موضعی تند درباره روابط روسیه با غرب اتخاذ کرد.

مدودف پیش از این نیز حامیان غربی کی یف را ائتلافی «طرفدار نازی» توصیف کرده و بارها نسبت به رویارویی مستقیم احتمالی بین روسیه و ناتو هشدار داده است.

رئیس جمهوری اوکراین دوشنبه (سوم مهر ماه) تایید کرد که نخستین محموله تانک‌های آبرامز ساخت آمریکا به کشورش رسیده‌ است.

هفته گذشته جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به همتای اوکراینی خود قول داد که به زودی تعداد کمی موشک دوربرد برای کمک به کی‌یف در جنگ با روسیه در اختیار اوکراین قرار خواهد داد.

به گزارش ایرنا، پس از آغاز جنگ میان روسیه و اوکراین در روزهای پایانی ماه فوریه (اسفند) سال گذشته، آمریکا و متحدانش در ناتو به شکل چشمگیری حمایت نظامی از کی یف را افزایش دادند و میلیاردها دلار کمک نظامی به این کشور ارائه کردند.

با وجود هشدارهای ناظران و دیپلمات‌ها مبنی بر اینکه ارائه تجهیزات پیشرفته به اوکراین ممکن است به آغاز «جنگ جهانی سوم» منجر شود، غرب با ارسال خودروهای زرهی سنگین آلمانی، انگلیسی و آمریکایی به اوکراین موافقت کرد.

پربیننده ترین خبرها