کشته شدن 2 بحرینی در مرز جنوبی عربستان؛ بهانه تراشی ریاض برای فرار از مذاکرات

کشته شدن 2 بحرینی در مرز جنوبی عربستان؛ بهانه تراشی ریاض برای فرار از مذاکرات
چهارشنبه 5 مهر 1402 - 14:50

پس از کشته شدن یک افسر و یک سرباز بحرینی در مرز جنوبی عربستان، وزارت خارجه این کشور با صدور بیانیه ای خواستار توقف اعطای تسلیحات به یمنی ها شد تا آتش بس شکننده نقض نشود، اما درباره کشته شدن بیش از 12 سرباز یمنی در چند روز پیش، کلامی به میان نیاورد.

العالم - یمن

سرتیپ عابد محمد الثور، کارشناس نظامی یمنی در گفت و گو با شبکه خبری العالم خاطرنشان کرد: کل منطقه جنوبی از نجران و عسیر گرفته تا جیزان، ملتهب است و عربستان نیروهای زیادی در این منطقه مستقر کرده است به گونه ای که حتی نمی تواند آنها را کنترل کند.

وی تاکید کرد که افسر و سرباز بحرینی در مرزهای یمن کشته نشده و حتی وارد آن منطقه نشده اند، لذا نیروهای یمنی دغدغه این موضوع را ندارند و در آن دخالت نمی کنند زیرا این حادثه در منطقه ای آرام و تحت کنترل عربستان رخ داده است از این رو این واقعه مربوط به ریاض است.

عابد اظهارات عربستان را بهانه ای پوچ برای فرار از مذاکرات جاری دانست که به بن بست رسیده است و این در حالی است که ولیعهد سعودی اخیرا وارد سلطان نشین عمان شده و از هیئت یمنی خواسته بود به ریاض سفر کند و با هر آنچه یمن پیشنهاد کرده بود، به طور کلی موافقت کرد اما اکنون در صدد مانع تراشی است.

جرج علم، نویسنده سیاسی عرب نیز درباره مذاکرات صلح اظهار داشت: این مذاکرات حول چهار محور اصلی در جریان است: 1) تبدیل آتش بس شکننده به شکل دائمی و مستمر 2) آزادی همه زندانیان، بازداشتی ها و مشخص شدن سرنوشت ناپدید شدگان 3) پرداخت حقوق همه پرسنل نظامی و غیرنظامی یمن که 8 سال است قطع شده. 4) اجازه ورود مواد غذایی و دارویی مورد نیاز مردم یمن.

جرج علم توضیح داد در مذاکرات جنبه بشردوستانه بر سیاست ارجحیت دارد و این یک مبنای اساسی و مهم برای مذاکره است.

این نویسنده سیاسی عرب تاکید کرد: مذاکرات جاری عربستان و یمنی برای توقف جنگ بر چندین مبنا، پایه گذاری شده: 1) توافق ایران و عربستان 2) سفر مورد انتظار محمد بن سلمان ولیعهد سعودی به سلطان نشین عمان 3) ابتکار مطرح شده توسط عربستان در سال 2021 و پذیرش آن از سوی طرف های مختلف با ملاحظات انصارالله 4) موضوع ابتکار عمل احمد الجابر سفیر عربستان در یمن.

هیأت ملی یمن شامل بسیاری از شخصیت ها و رهبران نظامی، روز چهاردهم ماه جاری به عربستان سعودی سفر کرد تا در مورد چگونگی تثبیت توقف عملیات نظامی گفتگو کنند. ریاض خواستار این شد که اتفاقی مانند کشته شدن یک افسر و سرباز بحرینی در مرز عربستان دیگر رخ ندهد اما به کشته شدن بیش از 12 سرباز یمنی در چند روز پیش، اشاره نکرد.

پربیننده ترین خبرها