گزارش خبرنگار العالم از گردان‌های «شهدای الاقصی»

دوشنبه 10 مهر 1402 - 13:32

با وقوع انتفاضه دوم فلسطین یا «انتفاضه الاقصی» در آغاز اکتبر 2000، گروه‌هایی از نیروهای مقاومت به نام «گردان‌های شهدای الاقصی» در تمام شهرهای کرانه باختری تشکیل شد و خود را شاخه نظامی جنبش فتح، که رهبری تشکیلات خودگردان فلسطین را بر عهده دارد، معرفی کردند.

العالم - فلسطین اشغالی

فارس الصرفندی خبرنگار شبکه خبری العالم از البیره اشغالی گزارش داد، گردان‌های الاقصی در طول سال‌های انتفاضه فلسطین، به گفته سرویس‌های امنیتی رژیم صهیونیستی، عملیات مقاومت انجام می‌دادند و مورد حمایت رئیس فقید تشکیلات خودگردان فلسطین یاسر عرفات و تحت نظارت مستقیم اسیران فلسطینی همچون مروان برغوثی و ناصر عویس بودند.
از میان مهم‌ترین نام‌هایی که رهبری گردان‌های شهدای الاقصی را بر عهده داشتند، می‌توان به شهید نایف ابوشرخ در نابلس، شهیدان حسین و عاطف عبیات از بیت‌لحم و شهید رائد الکرمی از طولکرم اشاره کرد که در میان جناح‌های نظامی به عنوان فرد دارای «واکنش سریع» شناخته شده بود.

دولت آمریکا تحت دستورات رژیم صهیونیستی، گردان های شهدای الاقصی را در لیست تروریستی قرار داد و برای تحمیل آن به بقیه کشورها نیز بسیار تلاش کرد.

در این میان برخی معتقدند که با تغییراتی که در عرصه فلسطین و منطقه در دهه گذشته رخ داد، جناح نظامی منحل شد، اما بعضی دیگر معتقدند که شاخه نظامی جنبش فتح هنوز پابرجا بوده و همچنان حامل ایدئولوژی جنبش فتح است.

این شاخه نظام داخلی خود را تغییر نداده و مقاومت در برابر اشغالگر را به هر شکل ممکن تایید می کند. گردان‌های شهدای الاقصی تاکنون به عنوان پدیده‌ای به ظهور رسیده اند که عملیات های موفق انجام داده و انتفاضه الاقصی را آغاز نمودند و گروه‌های امروزی مقاومت مانند گردان جنین و عرین الاسود (بیشه شیران) را می توان امتداد آن پدیده دانست.

پربیننده ترین خبرها