هشدار سازمان ملل: سردخانه‌های غزه پر از اجساد است/محله‌های مسکونی با خاک یکسان شده اند

هشدار سازمان ملل: سردخانه‌های غزه پر از اجساد است/محله‌های مسکونی با خاک یکسان شده اند
شنبه 22 مهر 1402 - 22:33

معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه و هماهنگ کننده کمک های اضطراری درباره وضعیت غزه هشدار داد و گفت: بیمارستان ها مملو از بیماران و با کمبود دارو مواجه هستند،سردخانه ها مملو از اجساد و محله های مسکونی با خاک یکسان شده است.

العالم - فلسطین اشغالی

مارتین گریفیتس، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه و هماهنگ کننده کمک های اضطراری درباره آخرین وضعیت انسانی در سرزمین های اشغالی فلسطین روز شنبه به وقت محلی برابر با ۱۴ اکتبر ۲۰۲۳ و ۲۲ مهرماه جاری گفت: برق، آب و سوخت در غزه وجود ندارد. ذخایر مواد غذایی به طرز خطرناکی رو به اتمام است. بیمارستان ها که مملو از بیماران بوده، با کمبود دارو مواجه هستند. سردخانه ها پر شده است. خانه ها، مدارس، پناهگاه ها، مراکز بهداشتی و عبادتگاه ها تحت بمباران شدید قرار دارند.

وی افزود: غیرنظامیان در اسرائیل و سرزمین های اشغالی فلسطین از یک هفته سختی و ویرانی رنج می برند. من از احتمال بدتر شدن شرایط نگران هستم.

معاون دبیرکل سازمان ملل اضافه کرد: در اسرائیل، خانواده ها از حمله روز شنبه گذشته وحشت زده هستند. بیش از هزار نفر کشته و تعداد زیادی زخمی شده اند. بیش از ۱۰۰ نفر در اسارت هستند. در غزه، به دنبال دستور تخلیه که صدها هزار نفر، خانواده‌ها در حالی که در مسیر جاده‌های شلوغ و آسیب‌دیده به سمت جنوب حرکت می‌کردند، بمباران شدند، اما جایی برای رفتن نداشتند.

گریفیتس با بیان اینکه نزدیک به ۲ هزار نفر کشته و تعداد زیادی زخمی شده اند، تصریح کرد: در غزه کل محله های مسکونی با خاک یکسان شده است. امدادگران کشته شده اند. وضعیت بشردوستانه در غزه که در حال حاضر بحرانی است، به سرعت غیر قابل تحمل می شود.

معاون دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد: در کرانه باختری، خشونت با افزایش مرگ و میر و زخمی شدن غیرنظامیان در حال افزایش است. خانواده‌ها با محدودیت‌های حرکتی بیشتری مواجه هستند و خطر سرایت درگیری به لبنان یک نگرانی بزرگ است.

گریفیتس ادامه داد: اقدامات و لفاظی های احزاب در چند روز گذشته به شدت نگران کننده و غیرقابل قبول است. حتی جنگ‌ها نیز قوانینی دارند و این قوانین باید همیشه و همه طرف‌ها رعایت شوند. غیرنظامیان و زیرساخت های غیرنظامی، از جمله کارکنان و دارایی های بشردوستانه، باید محافظت شوند.

وی تاکید کرد: غیرنظامیان باید اجازه خروج به مناطق امن تر را داشته باشند. چه آنها بخواهند جابجا شوند یا چه بمانند؛ غیرنظامیان باید محافظت شوند. تدارکات و خدمات ضروری و دسترسی بشردوستانه بلامانع باید ارائه شود. باید با تمام اسیران رفتاری انسانی داشت. همه گروگان ها باید آزاد شوند.

معاون دبیرکل سازمان ملل تصریح کرد: همه کشورهای دارای نفوذ باید برای اطمینان از احترام به قوانین جنگ و جلوگیری از تشدید و گسترش آن استفاده کنند. هفته گذشته آزمونی برای بشریت بود و بشریت در حال شکست است.

نیروهای مقاومت فلسطین از شنبه ۱۵ مهرماه برابر با ۷ اکتبر ۲۰۲۳ عملیات همه جانبه و بی نظیری با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی آغاز کرده‌اند.

با آغاز عملیات و حملات نیروهای مقاومت فلسطین فقط در ۲۰ دقیقه، ۵ هزار راکت به سمت مواضع صهیونیست‌ها روانه شد و هم‌زمان با آن پاراگلایدرهای حماس بر فراز سرزمین‌های اشغالی به پرواز درآمدند تا آسمان برای اشغالگران ناامن‌تر از همیشه شود.

رژیم صهیونیستی که در میدان نبرد با مقاومت فلسطین غافلگیر و شکست مفتضحانه‌ای را طی چند روز گذشته متحمل شده با اقدامی غیر انسانی تمام گذرگاه‌های غزه را بسته تا مقاومت فلسطین را ناگزیر به توقف عملیات دلاورانه «طوفان الاقصی» کند.

سازمان ملل متحد روز پنجشنبه اعلام کرد ارتش اسرائیل به این سازمان اطلاع داده است که "کل جمعیت غزه در شمال این منطقه باید ظرف ۲۴ ساعت آینده به جنوب غزه نقل مکان کنند." اما سخنگوی نیروهای رژیم اشغالگر اسرائیل اعلام کرده است هر گونه ضرب الاجل "ممکن است رعایت نشود."

پس از دستور رژیم صهیونیستی به بیش از یک میلیون ساکن شمال غزه برای خروج به جنوب این منطقه, آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، روز جمعه گفت که وضعیت غزه «به شکل خطرناکی بحرانی شده است.»

به گزارش ایرنا، گوترش پیش از جلسه پشت درهای بسته شورای امنیت با موضوع فلسطین به خبرنگاران گفت: حملات هولناک حماس به اسرائیل که شنبه گذشته منجر به کشته شدن بیش از یک هزار و ۲۰۰ نفر و زخمی شدن هزاران نفر دیگر شد، بمباران شدید غزه را به دنبال داشت که تاکنون یک هزار و ۸۰۰ کشته و هزاران زخمی برجای گذاشته است.

پربیننده ترین خبرها