حمله به غزه نقشه خاورمیانه را عوض نمی کند؛ مقاومت در کمین است

حمله به غزه نقشه خاورمیانه را عوض نمی کند؛ مقاومت در کمین است
پنج‌شنبه 27 مهر 1402 - 12:15

آمریکا روز چهارشنبه (دیروز) طرح قطعنامه شورای امنیت برای برقراری آتش بس انسانی در غزه را وتو کرد. هدف از طرح این قطعنامه تضمین ورود کمک های بشردوستانه به غزه پس از 11 روز محاصره کامل و قطع آب و برق و دارو بوده است.

العالم - یک خبر چند تحلیل

  • ژانگ جون، نماینده دائم چین در سازمان ملل اعلام کرد که کشورش از اقدام آمریکا در زمینه وتوی این طرح شوکه شده است. وی گفت: "باید بگویم این اقدام ما را شوکه کرده است. باورکردنی نیست."
  • شوکی که نماینده چین از آن حرف می زند و می گوید نمی تواند این رفتار آمریکا را درک کند، بیراه نیست. آمریکا پیش از این هم طرح روسیه برای برقراری آتش بس انسانی و ارسال کمک های بشردوستانه به غزه را وتو کرده بود فقط به این بهانه که در این طرح، حماس محکوم نشده است. این در حالی است که در طرح برزیل "همه اشکال خشونت و اقدامات نظامی و تروریستی علیه غیر نظامیان محکوم شده است". برزیل در این طرح خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط همه "گروگانها"یی که در جریان عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر جاری به اسارت مقاومت فلسطین درآمده اند، شده است.
  • روشن است همانطور که بارها گفته ایم، گرداننده اصلی جنگ غزه، آمریکاست و این کشور مسئول مستقیم محرومیت شهروندان غزه از همه امکانات ابتدایی زندگی و مسئول کشتار حدود 3500 انسان است که اغلب آنها زن و کودک هستند و فقط در روز یازدهم جنگ، 700 فلسطینی را به شهادت رسانده اند.
  • نکته قابل توجه این است که پوششی که آمریکا برای جنایات رژیم صهیونیستی تأمین کرده است؛ همچنین ایجاد پل هوایی برای ارسال تجهیزات جنگی و مهمات برای این رژیم و اعزام ناو هواپیمابر و هزاران نظامی، همه و همه این رژیم را برای ادامه جنایات خود و کوچاندن اهالی غزه گستاخ تر کرده است و البته روشن است که هدف آمریکا هم همین است چون اگر غیر از این بود، هیچگاه قطعنامه های یادشده را وتو نمی کرد و اجازه می داد آب و غذا و دارو به غزه برسد.
  • تمام اقدامات آمریکا به خصوص سفر جو بایدن، رئیس جمهور این کشور به فلسطین اشغالی همه و همه حکایت از نقشه خطرناکی دارد که واشنگتن برای مسأله فلسطین و منطقه تدارک دیده است. و همین نقشه باعث شده است که این کشور این گونه خفت بار همه دروغ های رژیم صهیونیستی در قبال حوادث جاری در غزه را بپذیرد.
  • این کشور وقتی که طرحی را وتو می کند که فقط خواستار ارسال کمک های بشردوستانه به غزه است آنهم در زمانی کمتر از 24 ساعت از فاجعه کشتار بیمارستان المعمدانی در غزه توسط رژیم صهیونیستی و در شرایطی که تمام محافل بین المللی و منطقه ای و داخلی درباره فاجعه انسانی در غزه هشدار می دهند، همه اینها ثابت می کنند که آمریکایی ها همچنان تصور می کنند که می توانند نقشه های خود را برای کوچ اجباری اهالی غزه اجرا کنند.
  • آمریکایی ها تا جایی که بخواهند می توانند نقشه بکشند و رژیم صهیونیستی هم می تواند برای اجرای این نقشه ها جنایت کند اما مهم این است که آیا این نقشه ها راه به جایی می برند؟ برای پاسخ به این سئوال، باید اندکی به عقب و به طور مشخص تر به سال 2006 و زمان حمله رژیم صهیونیستی به لبنان برگردیم. آمریکا در آن زمان هم همه دعوتها برای توقف حمله به لبنان را رد می کرد.
  • کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه وقت این کشور با تکبر به همه جهان اعلام کرد که این جنگ، مقدمه تولد خاورمیانه جدید است؛ خاورمیانه ای که در آن، "اسرائیل" قدرت مطلق خواهد بود. اما مقاومت اسلامی در لبنان این نقشه را نقش بر آب کرد و باعث شد که آمریکا و دست پرورده آن "اسرائیل" به آتش بس متوسل شوند. همین سرنوشت در انتظار نقشه کنونی آمریکاست.

پربیننده ترین خبرها