امیرعبداللهیان با اردوغان دیدار کرد

امیرعبداللهیان با اردوغان دیدار کرد
چهارشنبه 10 آبان 1402 - 17:34

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه رایزنی‌هایش با مقامات ترکیه با «رجب طیب اردوغان» دیدار و درباره اوضاع غزه به گفت‌وگو پرداخت.

العالم - ایران / سیاسی

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در رأس هیأتی و در دومین مقصد دور جدید رایزنی‌هایش در منطقه درباره اوضاع جاری در غزه در آنکارا حضور دارد، بعدازظهر امروز (چهارشنبه) دهم آبان ماه با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار هاکان فیدان وزیر خارجه ترکیه نیز حضور داشت.

رئیس دستگاه دیپلماسی پیش از ظهر امروز نیز با حضور در محل وزارت امور خارجه ترکیه با «هاکان فیدان» همتای ترکیه‌ای خود دیدار و گفت‌وگو کرد و پس از آن وزرای خارجه در نشست خبری مشترک به تشریح رایزنی‌های انجام شده پرداختند.

امیرعبداللهیان پیش از این در نشست خبری با همتای ترکیه‌ای از دیدارش با اردوغان خبر داده بود.

وزیر امور خارجه در این نشست خبری با بیان اینکه در تامین امنیت منطقه و خانه با هیچ طرفی تعارف نداریم، گفت: در صورت ادامه جنگ، مقاومت اقدام غافلگیرانه دیگری را مورد تصمیم قرار خواهد داد و شرایط به گونه دیگری خواهد شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سؤالی اظهار داشت: از مواضع قوی و دقیق اخیر اردوغان و از احساسات ارزشمند و پرشور مردم کشور دوست و برادر ترکیه در حمایت از مردم مظلوم و مقتدر فلسطین تشکر می‌کنیم. پیش از این با آقای هاکان فیدان وزیر امور خارجه در خصوص ابتکار کشورهای ضامن گفت‌وگو کرده‌ایم. ما از هر ابتکار سیاسی که مانع گسترش جنگ و تضمین کننده حقوق واقعی ملت فلسطین باشد، حمایت می‌کنیم.

وزیر امور خارجه همچنین در این نشست خبری اعلام کرد که آیت‌الله رئیسی در آینده نزدیک و در پاسخ به دعوت اردوغان به آنکارا سفر می‌کند.

امیرعبداللهیان پیش از ترکیه نیز سفری به دوحه داشت و با امیر و وزیر خارجه قطر و همچنین اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس دیدار و درباره اوضاع غزه به گفت‌وگو پرداخته بود.

سفر امیرعبداللهیان به ترکیه در چارچوب دور جدید رایزنی‌های منطقه‌ای ایران درباره اوضاع غزه صورت گرفته است. وی در دور اول این سفرها به چهار کشور منطقه شامل عراق، لبنان، سوریه و قطر رفته بود و همچنین در نشست سازمان همکاری اسلامی در جده نیز حضور یافته بود.

این نخستین سفر امیرعبداللهیان به ترکیه پس از انتخابات ریاست جمهوری در این کشور و در دوران وزارت خارجه هاکان فیدان است و چهارمین سفر امیرعبداللهیان به ترکیه پس از تصدی وزارت امور خارجه است. او اسفند سال گذشته و در دوران وزارت خارجه مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه پیشین ترکیه برای ابراز همدردی با مقامات و مردم ترکیه در پی زلزله در این کشور و بازدید از مناطق زلزله زده به ترکیه سفر کرده بود.

پربیننده ترین خبرها