رای الیوم: هیچ جایگزینی برای جنبش حماس در غزه نیست/اظهارات نفرت انگیز بورل درباره حق دفاع از خود برای اسراییل

رای الیوم: هیچ جایگزینی برای جنبش حماس در غزه نیست/اظهارات نفرت انگیز بورل درباره حق دفاع از خود برای اسراییل
پنج‌شنبه 11 آبان 1402 - 11:20

رای الیوم نوشت: همگان به ویژه آمریکایی ها و اسرائیلی ها باید بدانند که مسئله فلسطین هرگز به حالت پیش از عملیات طوفان الاقصی در 7 اکتبر باز نخواهد گشت و اینکه هیچ جایگزینی برای جنبش حماس در غزه نیست.

العالم _ فلسطین اشغالی

عبد الباري عطوان در سرمقاله روزنامه اینترنتی رای الیوم با اشاره به اشک های دروغین جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای قربانیان غزه، به بررسی بعد سیاسی نسل کشی و پاکسازی قومی در این باریکه توسط نیروهای اشغالگر صهیونیستی پرداخت.

عطوان نوشت نشان ریاکاری بورل این است که پس از ابراز تاسف و تحیر از شمار زیاد قربانیان در غزه، همچنان بر حق اسرائیل برای دفاع از خود تاکید می کند. این اظهارات بورل، "نفرت انگیز" و منعکس کننده موضع نژادپرستانه ای خونین وی است که همچنان از حملات اسرائیل به نوار غزه حمایت می کند، حملاتی که تاکنون به کشته شدن بیش از 9 هزار غیرنظامی منجر شده است که نیمی از آنها کودک هستند و ارتش اسرائیل را از نظر تجربه کشتار کودکان، در رتبه اول در سراسر جهان قرار داده است. این البته نخستین بار نیست که جناب بورل درمورد حق اسرائیل برای دفاع از خود سخن می گوید، حقی که با نسل کشی، پاکسازی قومی، بمباران و تخریب بیمارستان ها و درمانگاه ها و کشته شدن کسانی که در آنها پناه گرفته اند، همراه شده است.

جا دارد از آقای بورل بپرسیم که آیا اروپا نیز به حق نیروهای نازی برای دفاع از خود اعتقاد داشت، نیروهایی که تعدادی از کشورهای اروپایی را اشغال کردند و هزاران غیرنظامی را به عنوان مجازات جنبش‌های مقاومت کشتند، جنبش هایی که می‌خواستند نیروهای نازی را بیرون کنند، درست مانند نیروهای فرانسوی به رهبری شارل دوگل، رئیس جمهور سابق؟
آقای بورل که قاره‌اش از اشغال نازی‌ها و جنایات آن رنج می‌برد، کشتار کودکان و زنان را توسط هواپیماهای اسرائیلی «حلال» و «مشروع» می‌داند و در عین حال سعی می‌کند با صحبت کردن درمورد حمایت از غیرنظامیان و رساندن کمک های بشردوستانه، پوششی برای اقدامات اسرائیل فراهم کند. آیا چنین سخنانی، نشان ریاکاری و استاندارد دوگانه دموکراسی و ارزش های حقوق بشری آقای بورل نیست؟

سردبیر رای الیوم سپس به اظهارات مقامات دولت آمریکا پرداخت مبنی بر اینکه در حال حاضر به دنبال جایگزینی برای جنبش حماس جهت حکومت بر نوار غزه پس از پایان جنگ هستند و نوشت این اظهارات، نقض قوانین بین المللی، سلطه بر نهادهای بین المللی مانند سازمان ملل و شتاب زدگی همراه با ساده لوحی و در عین حال روحیه استکباری است.

دلیل بلاهت و کودنی مقامات آمریکایی این است که در حالی چنین سخنانی را می گویند که جنبش حماس و نیروهای همپیمان آن در نبرد نابرابر زمینی در برابر اشغالگران، همچنان دست برتر را دارند و به پیروزی های بزرگی دست یافته اند به گونه ای که حتی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، و یواو گالانت، وزیر جنگ او به وقوع خسارات دردناک و سنگین کمتر از دو روز از شروع جنگ زمینی اعتراف کرده اند.

همگان به ویژه آمریکایی ها و اسرائیلی ها باید بدانند که مسئله فلسطین به حالت پیش از 7 اکتبر (آغاز عملیات طوفان الاقصی) یعنی قبل از پیروزی بزرگ مقاومت و به ویژه جنبش حماس باز نخواهد گشت. همچنین همگان باید بدانند که هیچ جایگزینی برای جنبش حماس در غزه نیست زیرا این مردم غزه هستند که از دلاوری ها و پیروزی های آن حمایت می کنند.

پربیننده ترین خبرها