درباره BDS چه می‌دانید؟!

درباره BDS چه می‌دانید؟!
يکشنبه 14 آبان 1402 - 13:13

کمپین بایکوت، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم اسرائیل (Boycott, Divestment and Sanctions) جنبشی جهانی است که هدف آن تحت فشار قرار دادن رژیم اشغالگر با اهرم‌های اقتصادی جهت پایان اشغال سرزمین فلسطین، رفع تبعیض و به رسمیت شناختن حق بازگشت میلیونها آواره فلسطینی به کشور خودشان است.

العالم ـ فلسطین اشغالی

جنبش بی دی اس(BDS) در سال 2005 تأسیس شد، این عبارت اختصار سه کلمه (Boycott) به معنای بایکوت، (Divestment) عدم سرمایه گذاری و (Sanctions) به معنای تحریم است.

این جنبش بیشتر اهداف و استراتژی خود را از جنبش حقوق مدنی در ایالات متحده آمریکا به رهبری مارتین لوترکینگ و جنبش مبارزه بر ضد نژادپرستی در آفریقای جنوبی به رهبری نلسون ماندلا برداشت کرده است.

بیش از 370 سازمان غیر دولتی فلسطینی و احزاب سیاسی و سندیکاهای حرفه‌ای و هیئت‌ها و اتحادیه‌های مختلف و جنبش‌های مردمی طومار درخواست برای تحریم اسرائیل را امضا کردند.

همان طور که در پایگاه اینترنتی این جنبش آمده است، درخواست تحریم اسرائیل با هدف اذعان به حق ملت فلسطین در تعیین سرنوشت و تسلیم شدن این رژیم در برابر قوانین بین‌الملل از طریق اقدامات زیر است:

- اول: پایان اشغالگری و استعمار اراضی عربی و از بین بردن دیوار حائل.

- دوم: به رسمیت شناختن حق اساسی برابری کامل شهروندان عرب فلسطینی.

- سوم: اجرای حق بازگشت بر اساس مصوبه شماره 194 سازمان ملل متحد.

تحریم اقتصادی و فرهنگی:

جنبش بی.دی.اس یا همان جنبش تحریم اسرائیل علاوه بر تحریم کالاهای ساخته شده توسط اسرائیل، در سطوح فرهنگی و آکادمیک نیز به تحریم اسرائیل می پردازد.

جنبش بی.دی.اس علیه شرکت های مشارکت کننده در سرکوبگری و استعمارگری رژیم اسرائیل کمپین های بایکوت اقتصادی ترتیب داده است.

این شرکت های بین المللی با شرکت در شهرک ‌سازی های غیرقانونی اسرائیل و به عنوان پیمانکار در سیستم نظامی و دولتی اسرائیل به این رژیم در تخطی از قوانین بین المللی و نقض حقوق بشر کمک رسانی می کنند.

این کمپین توانسته است باعث خروج کامل برخی از شرکت ها از معامله با اسرائیل شود. براساس نظر بانک جهانی و سازمان ملل، جنبش بی.دی.اس تاثیر اقتصادی مهمی روی اسرائیل داشته و با توسعه این کمپین این اثرات بیشتر خواهد شد.

دانشگاه های اسرائیلی اصلی ترین، و استوارترین یاران رژیم اسرائیل در اشغال، آپارتاید و استعمارگری هستند. این دانشگاه ها آشکارا در ساخت و توسعه سیستم های نظامی و تسلیحاتی و دکترین های نظامی به کارگرفته شده در جنایات جنگی اسرائیل در لبنان و غزه، توجیه استعمارگری کنونی در سرزمین فلسطین، عقلانی جلوه دادن پاکسازی های قومی و نژادی مردم فلسطین، تبعیض میان دانشجویان یهودی و غیر یهودی و دیگر موارد نقض حقوق بشر و قوانین بین المللی دخیل بوده و درگیر هستند(Keller 2009; Dawson and Mullen 2015) .

جهت پایان بخشیدن به این مشارکت در تخطی از قوانین بین المللی، بی.دی.اس بخشی از فعالیت خود را به بایکوت و تحریم نهادها و موسسات اسرائیلی اختصاص داده است.

اکنون، با ممانعت از عادی سازی سرکوب، بسیاری از نهادها و انجمن های آکادمیک، اتحادیه ها و انجمن های دانشجویی در کنار هزاران مرکز علمی در سراسر جهان از بایکوت آکادمیک و دانشگاهی اسرائیل حمایت می کنند.

در چند سال گذشته و پس از پشتیبانی انجمن مطالعات آمریکا، آ.اس‌.آ، از بایکوت دانشگاه‌های اسرائیل، بیش از پیش روشن شده است که سیاست بایکوت از حاشیه به مرکز پیش‌روی کرده است.

واکنش اسرائیل

حرکتی که به رهبری فلسطینی ها دنبال شده و به صورت اختصار بی دی اس خوانده می شود. مقامات صهیونیست یک دیدگاه مشخص در مورد این جنبش دارند که همان ضرورت از بین بردن این رویکرد قبل از تحقق اهداف آن در رسیدن به آزادی و مساوات و عدالت است.

تمامی صهیونیست ها اعتقاد دارند که بی دی اس خطری استراتژیک برای رژیم به شمار می آید.

فعالیتهای این کمپین چنان مقامات صهیونیستی را خشمگین کرده است که این فراخوان را یهودی ستیزی میدانند. آنها میگویند رهبران دی بی اس میخواهند اسرائیل به عنوان یک دولت یهودی وجود نداشته باشد.

اسرائیل و برخی از حامیان خارجیش در حال بررسی راههایی برای مقابله با کارزار ( بی دی اس) هستند. اما مقابله با این کارزار به دلیل سازماندهی آن و ارتباط مردمیش دشوار است.

جنگ غزه و تحریم کالاهای اسرائیلی در جهان

امروز به دنبال جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و شهادت بیش از ۸هزار نفر از مردم بی دفاع غزه، بسیاری از کشورهای مسلمان کارزار تحریم خرید کالاهای مصرفی ساخت رژیم صهیونیستی به راه انداختند.

مردم ترکیه در حمایت از مقاومت فلسطین و مردم غزه در اقدامی خودجوش اقدام به تحریم کالاهای اسرائیلی در ترکیه کردند.در این چارچوب برخی از شهروندان ترکیه برچسب‌هایی بر روی کالاهای ساخت رژیم صهیونیستی نصب کردند که روی آن نوشته شده: «این محصول با خون فلسطینی‌ها ساخته شده است»

..یک فعال الجزایری به شیوه ای خلاقانه خواستار تحریم کالاهای رژیم صهیونیستی یا کشورهای حامی آن شد.

این فعال فضای مجازی با انتشار ویدئویی تحت عنوان "در کشتار مردم بی‌گناه سهیم نباشید" درباره استفاده از لوازم آرایشی ساخت رژیم صهیونیستی یا حامیان آن نوشت: تحریم از متمدنانه ترین و هوشمندانه ترین رفتارهای یک ملت آگاه برای ابلاغ پیام خود است. این حرکت هوشمندانه را با تحریم لوازم لوکس و غیرضروری آغاز کنید سپس به سراغ تحریم لوازم دیگر بروید. در غیر این صورت در قتل عام انسان های بی‌دفاع سهیم خواهید بود.

.بسیاری از کاربران عرب در شبکه های اجتماعی دست به تلاش‌هایی گسترده در راستای ترغیب به تحریم کالاهای اسرائیلی زدند.

برخی از کاربران ضمن تحریم کالاهای اسرائیلی برخی کالاهای ساخت داخل را به عنوان جایگزین معرفی کردند.

کاربر دیگری با انتشار تصویری نوشت: این تحریم باید برای همیشه ادامه یابد. زیرا دشمن برای همیشه دشمن باقی خواهد ماند. تحریم کالاهای اسرائیلی نباید فقط برای یک لحظه خشم باشد بلکه باید به شیوه زندگی‌مان تبدیل شود.
نمونه‌هایی دیگر از تلاش کاربران عرب برای تحریم کالاهای اسرائیلی


کارزار تحریم کالاهای صهیونیستی در ایران

در ایران نیز بسیاری از وبلاگ های فارسی فهرستی از برندهای اسرائیلی ارائه دادند که یا برخی از آنها در ایران کمتر به چشم میخورد و یا استفاده نکردن از آنها تقریبا غیرممکن است مانند محصولات اینتل و یا آی بی ام که تولید برخی از قطعات الکترونیکی را در انحصار خود دارند.

اما میتوان از محصولات غیرضروری که نمونه و مشابه آنها توسط شرکتهای ایرانی تولید میشود، صرف نظر کرد تا شریک جنایات صهیونیستها در کشتار مردم غزه نباشیم.

در زیر فهرستی از برخی برندهای اسرائیلی (مواد غذایی، شوینده و محصولات ورزشی) برای کسانی که بخواهند به این کارزار بپیوندند، ارائه شده است.

*نستله، نسکافه، کافی میت، سرلاک، دنت، دنون، شیرخشک آپتامیل، شیرخشک ببلاک، کیت کت، شکلات ونکا، غلات صبحانه چوکاپیک، پودر شکلات نسکوئیک، نیدو، کارنیشن، هاگن داز، مگی، اسمارتیس، آدامس پولا، مک دونالد.

*آب معدنی دماوند، پیورلایف، دسانی، لایت بلو. کوکاکولا، پپسی، فانتا، اسپرایت، جوسی جوس، نستی

*تاید، آریل، دامستوس، صابون لوکس، سیف، داو، سیگنال

*لوازم آرایشی لورئال، آهاوا

*برند فیتنس، نایک، تغذیه ویژه ورزشکاران با برند پاوربار، جنی کریگ.

.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها