تحلیل رای الیوم درباره گسترش جنگ غزه و احتمال هدف قرارگرفتن ناو هواپیمابر آمریکا در منطقه

تحلیل رای الیوم درباره گسترش جنگ غزه و احتمال هدف قرارگرفتن ناو هواپیمابر آمریکا در منطقه
چهارشنبه 17 آبان 1402 - 11:35

رای الیوم نوشت: اگر دایره جنگ غزه با گشوده شدن جبهه لبنان به تلافی خدعه آمریکایی ها آنگونه که امیر عبداللهیان از آن صحبت کرد، گسترش یابد، بعید نیست که ناو هواپیمابر آمریکا در شرق مدیترانه اولین و بزرگترین قربانی آن باشد.

العالم ـ فلسطین اشغالی

عبدالباری عطوان سردبیر فلسطینی روزنامه اینترنتی رای الیوم در سرمقاله این روزنامه درباره تحولات جنگ غزه نوشت: قبل از اینکه درباره داده‌های جدید صحبت کنیم که احتمال جنگ را تقویت می کند، لازم است به بیانیه ارتش اشغالگر که عصر روز سه شنبه صادر شد، اشاره کنیم که تأکید می‌کند 20 موشک از خاک لبنان به سوی رژیم اسراییل شلیک شد و اهداف، پایگاه‌ها و شهرک‌ها را در منطقه اشغالی الجلیل هدف قرار داد. در این بیانیه آمده است که ارتش اسرائیل با حملات توپخانه ای به حومه شهرهای لبنان از جمله دیر میماس، القلیعه، برج الملوک، اللبونه و البستان به این حمله موشکی پاسخ داد. شبکه المنار وابسته به حزب الله لبنان هم اعلام کرد که مواضع دشمن در جولان اشغالی سوریه مورد هدف موشک‌ها قرار گرفت و سامانه گنبد آهنین نلاش کرد در بخش شرقی آنها را رهگیری کند.

هم زمان حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران روز سه شنبه با عصبانیت از پیام آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا به محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق برای تهران سخن گفت. این پیام خاطرنشان می کند که دولت آمریکا به دنبال آتش بس فوری در جنگی است که «اسرائیل» علیه غزه به راه انداخته است. اما امیر عبداللهیان گفت که آمریکا به تعهداتش پایبند نبوده و دروغ می‌گوید و به دنبال خرید زمان است.

ما به هیچ وجه تعجب نمی‌کنیم که بلینکن که هرگز از افتخار به صهیونیست بودن ابایی نداشته، برای گمراه کردن ایران و رهبران آن تلاش کرده باشد با این ادعا که او و دولتش به درخواست های ایران درمورد لزوم توقف جنگ نسل‌کشی «اسرائیل» در غزه پاسخ داده اند تا در نتیجه از گسترش جنگ و ورود «حزب‌الله» به میدان نبرد جلوگیری کنند. بلینکن در همین حال تلاش کرده است با رفتن به قدس اشغالی، این گونه وانمود کند که در پی دستیابی به آتش‌بس است تا بر دروغ‌های خود سرپوش بگذارد.

در همین زمینه دو احتمال مطرح است که سخن بالا را به نوعی تایید می کند:

نخست اینکه پس از ناکامی ارتش اسرائیل در فیصله دادن جنگ به نفع خود و افزایش خشم جهانی به دلیل خیل عظیم قربانیان در غزه به ویژه کودکان و زنان قربانی یعنی بیش از ده هزار شهید و ۳۰ هزار زخمی و نیز فشار افکار عمومی ضد اسرائیل، دولت آمریکا خواهان آتش بس است تا تلفات اسرائیل کاهش یابد و از گسترش جنگ جلوگیری شود. با این حال بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل پایبندی به هرگونه آتش بس را رد کرده زیرا آتش بس به نفع حماس خواهد بود و در همین حال همه امیدهای او را برای ریشه کن کردن کامل حماس و نیز آزاد کردن گروگان ها بر باد خواهد داد.

دوم اینکه چه بسا بلینکن به دلیل یهودی بودن، به طور کامل با نتانیاهو همدست بوده و هیچ فشاری بر او وارد نکرده است، بلکه سیاست خود را مبنی بر مخالفت با هرگونه آتش بس بدون دستیابی به دو هدف یاد شده یعنی نابودی حماس و آزادی بدون قید و شرط گروگان ها، به پیش برده باشد.

با توجه به تحولات جنگ در غزه و آشکار شدن این واقعیت که نتانیاهو "اسرائیل" را ابزاری قرار داده تا عمر دولت فاشیستی خود را طولانی تر کند و به اتهام فساد و سوء استفاده از قدرت، به زندان نرود، این دو احتمال کاملا امکان پذیرند. بر همین اساس می توان گفت که قدرت نتانیاهو با توجه به لابی های صهیونیستی مسلط بر دولت آمریکا، از جو بایدن رئیس جمهور آمریکا بیشتر شده است. دلیل این مسئله این است که بایدن نتوانسته است هیچ یک از تصمیمات خود درمورد جنگ غزه به ویژه آتش بس بشردوستانه را عملی کند.

ایهود باراک، نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی در اظهارات اخیر خود تأکید کرده است که اسرائیل قادر به ادامه عملیات نظامی طولانی مدت نخواهد بود و اینکه ارتش اسرائیل نتوانسته است ظرف دو یا سه هفته از آغاز جنگ به اهداف خود دست پیدا کند، باعث می شود ما با آمریکایی ها دچار مشکل شویم.

ایهود باراک افزود: «درست است که آمریکا نمی تواند چیزی را به اسرائیل دیکته کند اما ما نمی توانیم آنها را نادیده بگیریم».

وی پیش‌بینی کرد که شکست حماس تقریباً یک سال زمان ببرد در حالی که حمایت غرب به سبب کشتار غیرنظامیان در غزه و نیز نگرانی از گسنرش جنگ، روز به روز کمتر خواهد شد.

احتمال شعله ور شدن جنگی بزرگتر در منطقه بسیار زیاد شده است و چه بسا جرقه چنین جنگی از جنوب لبنان زده شود. حتی اگر مقاومت لبنان بی طرف بماند که البته بسیار بعید است، گروه های هم پیمان مقاومت مانند گردان های قسام وابسته به حماس که روز سه شنبه 17 موشک به شهرک های الجلیل شلیک کرد و نیز گردان های قدس وابسته به جنبش جهاد اسلامی، هر دو با حمایت مستقیم حزب الله و شاخه نظامی آن، در جبهه لبنان بسیار فعال شده اند.

آمریکا هم اکنون در حال نبرد در جنگ جهانی سوم در اوکراین است و همه شاخص‌ها نشان می‌دهد که در آن شکست خورده است و در همین حال در حال جنگیدن در جبهه دیگری در خاورمیانه است که نزدیک‌ترین متحدش یعنی اسرائیل، آن را از طریق برخی افراد دو تابعیتی و وفادار به اسرائیل مانند بلینکن، به ورطه جنگ کشانده است در چنین شرایطی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه که جنگ او در اوکراین از عناوین خبرها و نیز نگاه افکار عمومی کنار رفته است، باید قدردان جنبش حماس و دیگر جناح های مقاومت باشد که بهترین هدیه یعنی جنگ غزه را در زمان مناسب به او داده اند زیرا موفق شدند آمریکا، دولت اشغالگر و دیگر کشورهای غربی را به سمت خود بکشانند.

نتانیاهو بدون شک در چند روز آینده شکست خواهد خورد و از صحنه کنار خواهد رفت ، در حالی که جنبش حماس ریشه های خود را در خاک فلسطین محکم تر خواهد کرد، همانطور که آمریکا در عراق و افغانستان شکست خورد و تحقیر شد.

اما اگر دایره جنگ غزه با گشوده شدن جبهه لبنان به تلافی خدعه آمریکایی ها آنگونه که امیر عبداللهیان از آن صحبت کرد، گسترش یابد، بعید نیست که ناو هواپیمابر آمریکا در شرق مدیترانه اولین و بزرگترین قربانی آن باشد و شاید یادآوری انهدام مقر تفنگداران دریایی در بیروت فقط با یک عملیات استشهادی در سال 1983 و کشته شدن 284 نظامی یعنی چهل سال پیش آن هم قبل از شروع دوران موشک های دقیق و پهپادها، مفید باشد. باید به انتظار نشست و و منتظر آینده ماند.

پربیننده ترین خبرها