پاسخ دندان شکن اردوغان به خبرنگار آلمانی: ما را تهدید نکنید، به هواپیماهای شما نیازی نداریم!

يکشنبه 28 آبان 1402 - 13:14

رجب طیب اردوغان در پاسخ به سوال یک خبرنگار آلمانی که موضع گیری اخیر ترکیه در حمایت از فلسطین را به درخواست ترکیه از آلمان برای دریافت ۴۰ جنگنده ربط داده بود، گفت: ما را تهدید نکنید. ما را به جنگنده های شما نیازی نیست.

العالم - ترکیه

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در نشست مطبوعاتی با اولاف شولتس صدراعظم آلمان در برلین، به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

یک خبرنگار آلمانی در این نشست از اردوغان پرسید: اظهارات شما نه فقط در آلمان بلکه در بسیاری از کشورهای ناتو موجب ناخرسندی و نارضایتی شده بود. آیا شما موجودیت اسراییل را به رسمیت میشناسید؟ شما گفتید اسراییل فاشیست است، دلایل شما برای این سخن چیست؟ چرا حمله اسرائیل به حماس را نسل کشی میدانید؟ در صورتی که حماس صدها نفر را در اسراییل به قتل رساند و تقریبا تمام کشورهای ناتو حماس را تروریست می دانند.. شما چگونه حماس را یک سازمان آزادیبخش می دانید؟ آیا فکر نمی کنید شما با این کار به روابط ترکیه و آلمان لطمه میزنید؟ آیا فکر نمی کنید با این اقدام به همکاری میان ناتو لطمه میزنید؟ بویژه که ترکیه الان درخواست دریافت ۴۰هواپیمای یوروفایتر از آلمان کرده است. فکر میکنید آلمان با درخواستتان موافقت خواهد کرد؟

اردوغان در جواب خبرنگار گفت: اول اینکه ما از مهمترین کشورهای ناتو هستیم. ما در رتبه پنجم در میان کشورهای ناتو قرار داریم. ترکیه یک عضو معمولی ناتو نیست. درباره اختلاف دیدگاهها در ناتو باید بگویم در جنگ اوکراین و روسیه اعضای ناتو از کدام طرف حمایت می کنند؟ همه از اوکراین حمایت کردند اما ترکیه با هر دو طرف وارد گفتگو شده است و هیچ تفاوتی میان این دو قائل نیستیم و این ما هستیم که توانستیم ۳۳ میلیون تن غلات را به اروپا و آمریکا از طریق گذرگاهها منتقل کنیم.

اردوغان افزود:اما در مورد اسرائیل، تو الان از کشته شدن صدها نفر حرف میزنی. اما من از کشته شدن هزاران نفر حرف میزنم. مگر اسراییل هزاران فلسطینی را به قتل نرسانده است؟ مگر بیمارستانها و مساجد و کلیساها را بمباران نکرده است؟ من به عنوان یک مسلمان از این اقدامات میرنجم. تو به عنوان یک مسیحی چطور؟ از بمباران کلیساها رنجیده خاطر نمیشوی؟ چرا هیچ موضعی اتخاذ نمیکنید؟

اردوغان ادامه داد: از نقطه نظر ما نباید فرقی میان مسلمان و مسیحی و یهودی باشد و اگر مبارزه ای علیه یهودستیزی صورت بگیرد، من از آن حمایت خواهم کرد. اما آلمان از ارائه کمک مالی به اسرائیل صحبت می کند.

اردوغان گفت: اما در خصوص هواپیماهای یوروفایتر، آیا آلمان تنها کشوری است که جنگنده میسازد؟ میتوانیم این جنگنده ها را از کشورهای دیگری تهیه کنیم. ترکیه از لحاظ ساخت پهپاد از پیشرفته ترین کشورها در جهان است. پس به عنوان یک خبرنگار مرا تهدید نکن.

پربیننده ترین خبرها