تحلیل چرایی حمایت نظامی و مالی آمریکا از رژیم صهیونیستی

تحلیل چرایی حمایت نظامی و مالی آمریکا از رژیم صهیونیستی
شنبه 4 آذر 1402 - 22:23

اقدام آمریکا در زمینه گشودن خزانه مالی و انبارهای تسلیحاتی برای انتقال آنها به رژیم صهیونیستی که مملو از سلاح های متعارف و هسته ای است آنهم برای مقابله با چند هزار رزمنده مقاومت اسلامی در غزه و اعزام دو ناو هواپیمابر، ناو جنگی و هزاران سرباز برای حمایت از تل آویو و حتی تلاش برای مداخله مستقیم نظامی در  جنگ، پرسش های زیادی را درباره ماهیت رابطه رژیم صهیونیستی و آمریکا مطرح کرده است.

العالم - تحلیل

آیا این رژیم مانند سایر حکومت های طبیعی است یا همان طور که بارها گفته ایم «اسرائیل» چیزی نیست جز یک پایگاه پیشرو آمریکا در قلب جهان اسلام که بدون پول و تسلیحات آمریکا دوام نمی آورد؟

جنگ غزه که امروزه شاهد آتش بس است، به ویژه نبرد «طوفان الاقصی»، نشان داد که «اسرائیل» یک موجودیت سیاسی مانند بقیه حکومتهای جهان نیست، بلکه نماد استعمار مستقیم آمریکایی در یک سرزمین عربی و اسلامی مقدس است.

گزارش مرکز پژوهشهای کنگره آمریکا حاکیست که کاخ سفید از سال 1948 تا اوایل سال 2023 میلادی 300 میلیارد دلار به این رژیم کمک کرده است مبلغی که حتی برای ایالتهای خودش نیز هزینه نکرده است.

حمایت واشنگتن از رژیم صهیونیستی به زمان تأسیس آن در سال 1948 برمی گردد، به این بهانه مضحک که «اهداف راهبردی مشترک و تعهد متقابل به ارزش های دموکراتیک» دلایل این حمایت سخاوتمندانه و نامحدود است.

نکته قابل توجه این است که کمک به اسرائیل در آمریکا یک قانون تلقی می‌شود و این قانون، مقامات اجرایی در آمریکا را موظف می‌کند تا برای حفظ «برتری نظامی کیفی» اسرائیل نسبت به همه کشورهای منطقه، هر اقدامی انجام دهند.

برای مثال آمریکا از سال 2011 تا اوایل سال 2023 حدود 3 میلیارد دلار برای خرید موشک‌های گنبد آهنین، از سال 2006 حدود 2.4 میلیارد دلار برای توسعه پدافند موشکی «فلاخن داود» و 4.5 میلیارد دلار برای توسعه سامانه پدافند موشکی "آرو – پیکان" به رژیم صهیونیستی کمک کرد.

این رژیم اولین رژیم در جهان است که 50 فروند از هواپیماهای اف 35 را به حساب مالیات دهندگان آمریکایی به دست آورد که نسل پنجم قدرتمندترین و پیشرفته ترین هواپیماهای جنگی تاریخ است.

امروز بعد از طوفان الاقصی، آمریکا دریافت که پایگاه نظامی اش به نام «اسرائیل» که مستقر در قلب جهان اسلام است به رغم انبوه تسلیحاتی که از آن برخوردار است، نمی تواند در برابر چند صد مبارز فلسطینی مقاومت کند.

به همین دلیل، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، بلینکن، آستین و ژنرال های ارشد آمریکا شتابان به تل آویو رفتند، گویی حمله ای که به منطقه اطراف نوار غزه انجام شده، در قلب واشنگتن روی داده است.آنها یک پل هوایی برای انتقال تسلیحات و مهمات ایجاد کردند و اسرائیل از طریق آن در عرض چند ساعت، دو میلیارد دلار تسلیحات دریافت کرد.

آمريكا حتی 14 ميليارد دلار کمک فوری در اختيار رژیم صهیونیستی به بهانه یافتن گروگانهای آمریکایی قرار داد.

اما رژیم صهیونیستی با تمام این تسلیحات و کمک، در برابر جوانان غزه که بدون داشتن تانک، هواپیما و توپخانه فقط با برخی از سلاح های ابتدایی با دشمن می جنگند، با شکست مواجه شد که نشانه بی ریشه بودن و ضعف رژیم صهیونیستی و ضعف روحیه شهرک نشینان صهیونیست است.

پربیننده ترین خبرها