نقطه عطف جنگ غزه

نقطه عطف جنگ غزه
يکشنبه 5 آذر 1402 - 18:07

بدون شک پذیرش آتش‌بس چهار روزه از سوی صهیونیست‌ها نقطه عطفی در جنگ غزه به شمار می‌رود. نتانیاهو خود نیز می‌داند تبدیل کردن شمال غزه به زمین سوخته مصداق نابودی حماس نیست.

العالم - فلسطین اشغالی

سرانجام آتش بس موقت چهار روزه در جنگ غزه منعقد شد. تا قبل از به نتیجه رسیدن مذاکرات آتش بس در قطر و مصر، مقام های رژیم اشغالگر قدس و فراتر از آن، حامیان غربی اش اصرار داشتند جنگ در هر شرایطی ادامه یابد. حتی اولاف شولتز، صدراعظم ژرمن ها در اظهاراتی وقیحانه مدعی شد، وقوع آتش بس (حتی از نوع موقت) در نوار غزه اشتباه است و صهونیست ها باید به نسل کشی مردم غزه تا زمان نابودی کامل حماس ادامه دهند.

درباره آتش بس موقت نکاتی وجود دارد که لازم است نسبت به آن توجه کرد. مفاد آتش بس در مغایرت کامل با اراده و اهداف اولیه رژیم صهیونیستی و حامیان آمریکایی-اروپایی آن در جنگ غزه تنظیم شده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در روزهای آغازین حمله زمینی به نوار غزه مدعی بود هیچ آتش بسی در کار نخواهد بود و تنها در صورت آزادی همه گروگان ها می توان به گزینه آتش بس کوتاه یا توقف بمباران در ساعاتی از روز فکر کرد.

اما آنچه اکنون رخ داده، بیانگر شکست تل آویو و نتانیاهوست. در 46 روز اخیر محصول جنگ افروزی نتانیاهو و همراهانش در نوار غزه شهادت حدود 15 هزار فلسطینی بی گناه، کشف نشدن شبکه تونلی گسترده و پیچیده مقاومت، شکست مطلق اطلاعاتی در کشف مقر سران حماس، آزاد نشدن اسیران صهیونیست و ... بوده است. ضمن آنکه صهیونیسم ستیزی در نظام بین الملل اکنون نمود ویژه و بی سابقه ای یافته و در نقاط مختلف دنیا متبلور شده است.

نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس در بن بستی گرفتار شد که خروج از آن به هیچ عنوان برای وی و همراهانش امکان پذیر نبود. وی از سویی با فشارهای گسترده در اراضی اشغالی برای آزادی فوری اسیران صهیونیست و از سوی دیگر فشار واشنگتن برای اجازه دادن به آتش‌بس به دلیل کاهش محبوبیت شدید جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به دلیل حمایت از نسل کشی در غزه مواجه بود.

قطعاً آزادی 50 اسیر صهیونیست قادر به از بین بردن موج اعتراضی علیه نتانیاهو نخواهد بود. زمانی که به موضوع آزادی نظامیان صهیونیستی که در اسارت حماس هستند، برسند روند کار دشوارتر خواهد شد.

بدون شک پذیرش آتش بس چهار روزه از سوی صهیونیست ها نقطه عطفی در جنگ غزه به شمار می رود. نتانیاهو خود نیز می داند تبدیل کردن شمال غزه به زمین سوخته مصداق نابودی حماس نیست. علاوه بر این، برآوردهای اطلاعاتی صهیونیست ها در قبال بیمارستان الشفا و کشف شبکه ارتباطی گسترده و زیرزمینی حماس یکی پس از دیگری ابطال می شود و اکنون، صهیونیست ها تمرکز خود را از غزه به سوی خان یونس منتقل کرده اند.

این سردرگمی میدانی به پاشنه آشیل صهیونیست ها تبدیل شده است و در آینده نیز این روند ادامه خواهد یافت. علاوه بر این، حماس تاکتیک های جدید و غافلگیرکننده ای در استمرار نبرد با دشمن صهیونیستی (پس از آتش بس) طراحی و اجرا خواهد کرد که بار دیگر ثوابت ذهنی و محاسباتی دشمن را برهم خواهد ریخت. روزهای سیاه تر صهیونیست ها در غزه در پیش است.

حنیف غفاری، کارشناس مسائل بین‌الملل

پربیننده ترین خبرها