پروانه معصومی درگذشت

پروانه معصومی درگذشت
دوشنبه 6 آذر 1402 - 15:15

پروانه معصومی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون کشورمان در سن 79 سالگی درگذشت.

العالم ـ ایران ـ فرهنگی

این بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون کشورمان پس از چند روز بستری بودن در بیمارستان عصر روز دوشنبه 6 آذر به دلیل عارضه پارگی روده و عفونت ریوی در سن 79 سالگی درگذشت.

پروانه معصومی با نام اصلی سکینه کبودرآهنگی سال ۱۳۲۳ در یکی از محله های قدیمی تهران به نام محله دانشگاه تهران متولد شد و تحصیلاتش را در زمینه زبان های خارجی به سرانجام رساند.

وی بازیگری را از دوران پیش از انقلاب و حدود سال ۱۳۵۰ آغاز کرد و در این دوران در فیلم هایی چون بی تا، رگبار، شهر قصه، غریبه و مه و کلاغ ایفای نقش کرد و بعد از آن چند سال هیچ نقشی را بازی نکرد و بعد از انقلاب دوباره به دنیای بازیگری بازگشت.اولین تجربه جدی پروانه معصومی بعد از انقلاب مربوط به سال ۶۳ و بازی در فیلم «گل‌های داوودی» ساخته رسول صدعاملی است.

مرحوم معصومی برای بازی در فیلم «گلهای داوودی» از سومین جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۶۳ و برای بازی «جهیزیه‌ای برای رباب» از ششمین جشنواره فیلم فجر در ۱۳۶۶ برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن شده است.

این بازیگر فقید بعد از انقلاب اسلامی طی دهه‌های مختلف در آثار بسیار مهمی حضور داشت و در آثار درخشانی چون «کوچک جنگلی»، «مسافر ری»، «امام علی»، «ناخدا خورشید»، «پلیس جوان»، « یوسف پیامبر» و... به ایفای نقش پرداخت.

پربیننده ترین خبرها