بلینکن: اسرائیل حق دارد هر کاری برای جلوگیری از تکرار ۷ اکتبر انجام دهد

بلینکن: اسرائیل حق دارد هر کاری برای جلوگیری از تکرار ۷ اکتبر انجام دهد
جمعه 10 آذر 1402 - 02:05

وزیر امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری بامداد جمعه بار دیگر به رژیم اسرائیل برای انجام عملیات نظامی جنجالی خود در غزه چراغ سبز نشان داد.

العالم-آمریکا

«آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری بامداد جمعه بار دیگر به اسرائیل برای پیشبرد عملیات نظامی‌ای که مرگ هزاران غیرنظامی را در پی داشته چراغ سبز نشان داد.

طبق گزارش الجزیره، بلینکن گفت: «اسرائیل حق دارد هر کاری انجام دهد تا اطمینان حاصل کند که کشتار ۷ اکتبر توسط حماس تکرار نمی‌شود.» او همچنین مدعی شد حماس نمی‌تواند در غزه در قدرت باقی بماند.

بلینکن که ساعاتی بعد از حضور در جلسه کابینه جنگی اسرائیل این کنفرانس خبری را برگزار می‌کرد گفت «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر اسرائیل گفته که قصد دارد حمله نظامی در غزه را بعد از تبادل اسرا از سر بگیرد.

آمریکا بعد از ۷ اکتبر به شدت از حملات رژیم اسرائیل حمایت کرده است. دولت جو بایدن در روزهای گذشته گفته که تنها از «وقفه‌های جنگی» در غزه حمایت می‌کند و طرفدار آتش‌بس که می‌تواند به نفع حماس تمام شود نیست.

کاخ سفید تا کنون در برابر خواسته‌های فعالان حقوق بشر و برخی از سیاستمداران حزب دموکرات برای پایان دادن به حملات اسرائیل مقاومت کرده است. مقام‌های دولت بایدن می‌گویند در حال حاضر بهبود وضعیت انسانی در غزه تنها از طریق همین آتش‌بس‌های موقت امکان‌پذیر خواهد بود.

دولت آمریکا با وجود این در تلاش است برای حفظ وجهه بین‌المللی با انجام عملیات‌های دیپلماسی عمومی و تبلیغات رسانه‌ای فشارهای بین‌المللی و افکار عمومی روی تل‌آویو و واشنگتن را کاهش دهد.

بلینکن در کنفرانس خبری خود در بامداد شنبه مدعی شد از مقام‌های اسرائیلی خواسته که قبل از از سرگیری عملیات نظامی در غزه بایستی برنامه‌های لازم برای محافظت از غیرنظامیان را اجرا کند. او گفت اسرائیل باید مناطقی که غیرنظامیان در آنجا امن خواهند بود را مشخص کند و از آسیب زدن به زیرساخت‌های شهری مانند بیمارستان‌ها و تأسیسات آب خودداری کند.

پیش از این پایگاه آکسیوس گزارش داده بود نگرانی‌ها در کاخ سفید از افزایش فشارهای بین‌المللی بر تل‌آویو و واشنگتن در نتیجه کشتار غیرنظامیان در غزه در دور جدید حملات اسرائیل تشدید شده است.

بلینکن همچنین تصریح کرد آن دسته از فلسطینی‌های شمال غزه که آواره شده‌اند باید به محض روبراه شدن شرایط برگردند. او گفت نباید کوچ اجباری مستمری وجود داشته باشد. وزیر خارجه آمریکا همچنین گفت: «از دولت اسرائیل انتظار داریم اقدامات بیشتری برای جلوگیری از خشونت شهرک‌نشین‌ها در کرانه باختری انجام دهند

منابع خبری پیش از این گزارش داده بودند علی‌رغم آتش‌بس شکننده در غزه رژیم اسرائیل حملات یورش‌های مرگبار خود در کرانه باختری را ادامه داده و تقریباً به اندازه زندانیانی که به عنوان بخشی از آتش‌بس آزاد کرده زندانیان جدید فلسطینی دستگیر کرده است.

پیش از این بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اسرائیل تأکید کرده که آتش‌بس‌های کنونی به معنی قصد تل‌آویو برای پایان جنگ نیست. رژیم اسرائیل هدف جنگی‌اش از عملیات در غزه را «نابودی حماس» قرار داده است که بسیاری از تحلیلگران حتی در داخل فلسطین اشغلی در تحقق‌پذیری آن تردید دارند.

پربیننده ترین خبرها