دبیرکل جنبش جهانی بایکوت در گفتگو با العالم تشریح کرد:

خیزش جنبش جهانی تحریم، علیه حامیان رژیم اشغالگر

شنبه 11 آذر 1402 - 21:30

جنبش جهانی تحریم با هدف تحت فشار قرار دادن دولت‌های جهان برای عدم حمایت از جنایات اشغالگران در حال توسعه فعالیت های خود در سراسر دنیا است این جنبش با تحریم حامیان رژیم صهیونیستی، به مردم جهان این امکان را می دهد که علاوه بر ابراز همبستگی با مردم فلسطین، در مبارزات آنها نیز مشارکت کنند.

العالم - فلسطین اشغالی

محمد نواجعه دبیرکل جنبش جهانی بایکوت (بی‌دی‌اس BDS) در گفت و گو با برنامه «ضیف و حوار» شبکه خبری العالم اظهار داشت: این جنبش تحریم حامیان رژیم صهیونیستی از روز اول پس از عملیات ۷ اکتبر (عملیات طوفان الاقصی)، فورا کار خود را آغاز کرد چرا که به خوبی می دانست رژیم جنایتکار صهیونیستی دست به کشتار و نسل کشی علیه مردم فلسطین خواهد زد.

نواجعه افزود که از همان لحظه اول فشار برای بسیج نیروها جهت ایجاد جنبش همبستگی آغاز شد که به دلیل وضعیت مردم غزه، مهمترین اولویت این حنبش آتش بس و مقابله با بمباران بی رویه و کشتار کودکان و مردم بی گناه در نوار غزه بود.

دبیرکل جنبش جهانی بایکوت تصریح کرد،‌ واضح است که فشارهایی از ناحیه این جنبش جهانی در سطح مردم، اتحادیه‌ها، فدراسیون‌های کارگری، همه شرکا و حتی افراد و نمایندگان مجلس به منظور تحت فشار قرار دادن دولت‌های جهان برای مخالفت با جنایات رژیم صهیونیستی، اعمال می شود چراکه تا این لحظه علیرغم موضع گیری‌ها و اعلام حمایت از مردم غزه، تحولی واقعی و اقدام عملی در جهان رخ نداده است و موضع گیری‌ها برای مقابله جنایات این رژیم باید جدی تر و هماهنگ تر از آنچه تاکنون رخ داده است، باشد.

دیرکل جنبش جهانی بایکوت توضیح داد که پویش‌های تحریم علیه شرکت‌های بین المللی درگیر و همدست در این جنایات تشدید شده است و همه شرکت‌های حامی این رژیم را شامل می شود، مانند نقش تعدادی از شرکت‌های آمریکایی حامی مستقیم ارتش رژیم اشغالگر. در واقع یکی از مهمترین کارزارها، تحریم نظامی رژیم اشغالگر و ممانعت از ارسال محموله‌های تسلیحات از اروپا و آمریکا به سرزمین‌های اشغالی و نیز جلوگیری از بارگیری این محموله‌ها توسط کارگران بندر است.

نواجعه تاکید کرد که همه خواستار مقاومت هستند و نه فقط جنبش بایکوت، البته این جنبش، از هر شیوه ای برای همبستگی با مردم فلسطین به عنوان بخشی از مبارزه استفاده می کند. از سوی دیگر همه در تلاش برای تغییر افکار عمومی جهان هستند زیرا سیستم استعماری اسرائیلی در خارج قوی است اما از درون ضعیف است و قدرت آن ناشی از حمایت رژیم‌های استعماری امپریالیستی بزرگ مانند آمریکا، انگلستان، فرانسه و اتحادیه اروپاست و بدون حمایت این کشورها قادر به ارتکاب جنایت و نسل کشی علیه مردم فلسطین نیست.

وی گفت: علاوه بر آن رژیم صهیونیستی از حمایت برخی رژیم‌های عربی خائن که اقدام به عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی کرده اند، برخوردار است و از سوی دیگر نیز با حکومت‌های عربی مواجه هستیم که در برابر اقدامات صهیونیستی علیه مردم فلسطین ساکتند.

وی تاکید کرد: ملت‌های جهان می بایست حکام خود را وادار به تغییر سیاست خارجی شان در قبال مردم فلسطین نمایند تا در قبال نسل کشی رژیم اسرائیل علیه مردم فلسطین اقدام قاطعی انجام دهند، که در این میان یکی از بهترین تاکتیک‌ها، بایکوت یعنی توقف مسلح سازی و اعمال تحریم نظامی علیه رژیم صهیونیستی است.

نواجعه درباره کشورهایی که بیشترین همسویی با جنبش بایکوت دارند، نیز خاطرنشان کرد،‌ تعداد این کشورها زیاد است، مانند آفریقای جنوبی که در این زمینه پیشتاز است و همراه با کشورهایی مانند بنگلادش و بولیوی درخواستی را به دادگاه جنایات جنگی ارائه کرده و در آن خواستار تحقیق درباره نسل کشی اسرائیلی علیه مردم فلسطین شده است. این علاوه بر گروهی از کشورهای جهان اسلام مانند مالزی یا اندونزی است که در مسیر عادی سازی منتظر چراغ سبز عربستان سعودی بود یا الجزایر و کویت که از مهمترین کشورهای عربی هستند.

وی درباره میزان تاثیرگذاری جنبش بایکوت گفت: رئیس جمهور شیلی یکی از فعالان این جنبش است یا رئیس جمهور برزیل که بخشی از این جنبش و از فعالان ضد استعمار و ضد امپریالیسم و حامی آرمان فلسطین است. جنبش بایکوت در آفریقای جنوبی نیز بسیار فعال است و به برخی از کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین نیز امتداد یافته است.

نواجعه یادآور شد: بزرگترین فعالیت جنبش بایکوت در آمریکا و اروپا است زیرا تغییر واقعی و تلاش برای تغییر سیاست‌ها حتی به صورت جزئی در اروپا و آمریکا در حال انجام است.

پربیننده ترین خبرها