با پرتابگر بومی سلمان؛

جدیدترین کپسول زیستی ایران با موفقیت پرتاب شد+ ویدیو

چهارشنبه 15 آذر 1402 - 12:30

جدیدترین کپسول زیستی ایران ساعاتی پیش با پرتابگر بومی سلمان با موفقیت پرتاب شد.

العالم - ایران

ساعاتی پیش جدیدترین کپسول زیست فضایی کشورمان با پرتابگر بومی سلمان، با موفقیت پرتاب شد.

این کپسول زیستی محموله علمی، پژوهشی و فناورانه در راستای تحقق نقشه‌راه طرح اعزام انسان به فضا است که به منظور توسعه و اکتساب فناوری‌های مورد نیاز در این راستا، به ارتفاع 130 کیلومتری از سطح زمین پرتاب شد.
زیستیبا پرتاب موفق این کپسول 500 کیلوگرمی که به سفارش سازمان فضایی ایران و توسط پژوهشگاه هوافضای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ساخته شده، توسعه فناوری‌های مختلف طرح اعزام به فضا شامل پرتاب، بازیابی، سامانه‌های کنترل سرعت و سپر ضربه‌گیر، طرح آیرودینامیک کپسول و چتر، سامانه‌های مربوط به کنترل و پایش شرایط زیستی و ... مورد آزمایش قرار گرفت.

پرتابگر این کپسول که سلمان نام دارد هم اولین نسخه از این کلاس پرتابگرهاست که قابلیت پرتاب کپسول‌های زیستی با وزن نیم تن را داراست و ویژگی‌های متعدد و پیشرفته‌ای در حوزه پیشران، ایرودینامیکی و کنترل داشته و توسط سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع ساخته شده و تماماً بومی است.

صنعت فضایی ایران در سال‌های 1384 تا 1392 باپرتاب موفق ماهواره‌ها و کپسول‌های زیستی،‌ دوران درخشانی را رقم زد .

در خصوص کپسول‌های زیستی، جمهوری اسلامی ایران از سال 1385 تا سال 1392 در مجموع 8 کاوشگر به فضا پرتاب کرده است که آخرین پرتاب محموله زیستی ایران در سال 1392 بود که این کاوشگرها با موفقیت موجودات زنده از جمله موش، لاک‌پشت، کرم و میمون را به فضا پرتاب کردند.

پربیننده ترین خبرها