اتحادیه اروپا از اقدام گوترش برای فعال‌سازی ماده ۹۹ درباره غزه حمایت کرد

اتحادیه اروپا از اقدام گوترش برای فعال‌سازی ماده ۹۹ درباره غزه حمایت کرد
پنج‌شنبه 16 آذر 1402 - 13:23

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواستار حمایت از درخواست دبیرکل سازمان ملل متحد درباره فعال‌سازی ماده ۹۹ منشور این سازمان درباره غزه شد.

العالم - فلسطین اشغالی

«جوسپ بورل» گفت: از اعضای اروپایی شورای امنیت سازمان ملل می خواهم که از درخواست «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد درباره فعال سازی ماده ۹۹ منشور این سازمان حمایت کنند.

ماده ۹۹ منشور سازمان ملل که در تاریخ سازمان ملل متحد تنها ۹ بار مورد استفاده قرار گرفته است، بیان می‌کند که «دبیرکل این سازمان می‌تواند هر موضوعی را که به نظر او ممکن است حفظ صلح امنیت بین‌المللی را تهدید کند، به شورای امنیت اطلاع رسانی کند.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اظهار داشت: شورای امنیت باید برای جلوگیری از فروپاشی کامل اوضاع انسانی در نوار غزه، اقدام فوری انجام دهد.

بول از رژیم صهیونیستی خواست به همه نهادهای امدادرسان سازمان ملل اجازه دهد، کمک های فوری به غیرنظامیان ارائه کنند.

به گزارش ایرنا، دبیرکل سازمان ملل در نامه ای بی‌سابقه به شورای امنیت بار دیگر بر لزوم برقراری «آتش‌بس بشردوستانه» در نوار غزه تاکید کرد و نسبت به «فروپاشی کامل و قریب‌الوقوع نظم عمومی» در این منطقه هشدار داد.

«استفان دوجاریک» سخنگوی سازمان ملل روز چهارشنبه به وقت محلی به خبرنگاران گفت: دبیر کل سازمان ملل متحد با توجه به گستردگی تلفات انسانی در غزه نامه ای را با استناد به ماده ۹۹ منشور سازمان ملل به رئیس شورای امنیت ارسال کرده است.

این اولین باری است که گوترش از زمانی که در سال ۲۰۱۷ به سمت دبیرکلی سازمان ملل رسید، این کار را انجام می‌دهد.

گوترش در این نامه گفته است: «فروپاشی کامل نظم عمومی» در نوار غزه ارسال کمک‌های بسردوستانه حتی به صورت محدود را «غیرممکن» خواهد کرد.

دبیرکل سازمان ملل تاکید کرده است: وضعیت غزه ممکن است صلح و امنیت بین المللی را تهدید کند و جامعه بین المللی باید از نفوذ خود برای پایان دادن به بحران استفاده کند.

این مقام ارشد سازمان ملل در این نامه از اعضای شورای امنیت خواسته است که برای جلوگیری از یک فاجعه انسانی فشار بیاورند و خواستار اعلام آتش بس بشردوستانه شده است.

گوترش در این نامه گفته است: «هیچ حفاظت موثری از غیرنظامیان در غزه وجود ندارد. هیچ‌جا در غزه امن نیست. جامعه بین‌المللی مسئولیت دارد از همه نفوذ خود برای جلوگیری از تشدید بیشتر تنش‌ها و پایان دادن به بحران استفاده کند.»

دبیرکل سازمان ملل تاکید کرده است: «اوضاع در غزه رو به وخامت گذاشته و در حال تبدیل شدن به فاجعه‌ای با تبعات برگشت‌ ناپذیر برای فلسطینی‌ها و در کل برای صلح و امنیت در منطقه است.»

سخنگوی سازمان ملل درباره نامه گوترش به شورای امنیت به خبرنگاران گفت: استفاده از ماده ۹۹ سازمان در چندین دهه گذشته رخ نداده است. ما به نقطه فلج شدن در عملیات های خود در منطقه ای نزدیک شده ایم که در آن بیش از ۱۵ هزار نفر کشته شده اند.

در متن ماده ۹۹ منشور سازمان ملل آمده است که دبیرکل می‌تواند نظر شورای امنیت را به هر موضوعی که به عقیده او ممکن است حفظ صلح و امنیت بین‌المللی را تهدید نماید جلب کند.

این ماده تاکنون در تاریخ سازمان ملل متحد ۹ بار مورد استفاده قرار گرفته است. این ماده به دبیرکل این سازمان اجازه می‌دهد وقتی احساس کند «امنیت و صلح جهانی» به خطر افتاده است، اعضای شورای امنیت را به جلسه‌ای فوری فرا می‌خواند و از آنها می‌خواهد اقدامی فوری در این باره اتخاذ کنند.

پربیننده ترین خبرها