دولت بایدن خواستار موافقت کنگره با ارسال ۴۵ هزار گلوله تانک برای رژیم صهیونیستی شد

دولت بایدن خواستار موافقت کنگره با ارسال ۴۵ هزار گلوله تانک برای رژیم صهیونیستی شد
شنبه 18 آذر 1402 - 02:01

رویترز جمعه شب به نقل از یک مقام فعلی و یک مقام سابق آمریکایی گزارش داد که دولت جو بایدن از کنگره درخواست کرده است تا با فروش ۴۵ هزار گلوله برای استفاده‌ی تانک‌های مرکاوی اسرائیلی در جنگ غزه موافقت کند.

العالم-آمریکا

این درخواست در حالی مطرح شده که استفاده از تسلیحات آمریکا در جنگی که جان هزاران نفر را گرفته، نگرانی‌های زیادی ایجاد کرده است.

این محموله تسلیحاتی بیش از ۵۰۰ میلیون دلار ارزش دارد و جدا است بودجه اضافی ۱۱۰.۵ میلیارد دلاری است که دولت بایدن برای اوکراین و اسرائیل درخواست کرده است.

به نوشته رویترز، اعضای کمیته‌های روابط خارجی سنا و مجلس نمایندگان آمریکا در حال بررسی این درخواست هستند.

یک مقام فعلی و «جاش پال» سخنگوی پیشین وزارت خارجه آمریکا گفتند که این وزارتخانه این دو کمیته را تحت فشار قرار داده است تا موافقت خود را با این درخواست بسرعت اعلام کنند.

پال اظهار کرد: این درخواست اوایل هفته گذشته به کنگره رفت و آنها ۲۰ روز برای بررسی آن فرصت دارند.

خبرگزاری رویترز هفته گذشته در گزارشی به نقل از منابع آگاه اسرائیلی و آمریکایی نوشت که با وجود افزایش تلفات ناشی از تهاجم مجدد اسرائیل به جنوب غزه، دولت بایدن از محدودکردن کمک‌های نظامی خود به این رژیم خودداری می‌کند.

به نوشته رویترز، آمریکا سالانه ۳.۸ میلیارد دلار کمک نظامی به اسرائیل می‌کند که این اقلام نظامی از جت‌های جنگنده تا بمب‌های قدرتمندی که می‌توانند تونل‌های حماس را تخریب کنند، شامل می‌شود. دولت بایدن به‌تازگی از کنگره خواست تا ۱۴ میلیارد دلار کمک اضافی به اسرائیل را تصویب کند.

تارنمای آکسیوس نیز اخیرا گزارش داد که واشنگتن بین سال‌های ۱۹۵۰ تا ۲۰۲۲ بیش از ۷۰ هزار نوع سلاح از جمله جنگنده، وسایط نقلیه زمینی، موشک و بمب به اسرائیل ارائه کرده است.

آمریکا در سال ۲۰۲۳ حداقل ۱۶ نوع تسلیحات از جمله موشک و هواپیما در اختیار اسرائیل قرار داده، اگرچه تعداد و نوع دقیق تسلیحات مشخص نشده است.

پربیننده ترین خبرها