گزارش العالم از 120 سال روابط تاریخی ایران و آمریکای لاتین

يکشنبه 19 آذر 1402 - 20:00

روابط 120 ساله ایران و آمریکای لاتین از سیاست شروع شد و در اقتصاد و تجارت به اوج خود رسید تا اینکه فرهنگ را در بر گرفت.

العالم – ایران

به گزارش خبرنگار شبکه خبری العالم، همایش روابط فرهنگی ایران و آمریکای لاتین زیر نظر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی ایران و با حضور سفرای کشورهای آمریکای لاتین در تهران برگزار شد.

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: سابقه تاریخی مشترک، ایران و کشورهای آمریکای لاتین را در کنار هم قرار داده است، هر دو کشور مردان انقلابی پرورش دادند که برای آزادی قیام کردند. ما در دولت آقای ابراهیم رئیسی بر تقویت روابط با آمریکای لاتین به ویژه در زمینه فرهنگی تاکید می کنیم.

آلبرتو گونزالس کاسالز سفیر کوبا در تهران به خبرنگار العالم گفت: کوبا از ابتدا روابط خود را با آمریکا و رژیم صهیونیستی قطع و از مردم فلسطین به عنوان صاحب حق در این سرزمین حمایت کرد.

سفیر ونزوئلا وتوی اخیر آمریکا به نفع رژیم صهیونیستی را عجیب ندانست و آن را طبیعی توصیف کرد.

خوزه رافائل سیلوآ آپونته، سفیر ونزوئلا در تهران گفت: وتو پیش‌نویس قطعنامه آتش‌بس در غزه از سوی آمریکا اصلا عجیب نبود در چنین شرایطی ونزوئلا همواره از انقلاب مردم فلسطین علنی حمایت کرده است.

سفیر بولیوی نیز بر موضع کشورش در زمینه تعلیق روابط سیاسی با رژیم صهیونیستی در نتیجه حملات غیرانسانی علیه غزه تاکید کرد.

وی گفت: همانطور که می دانید بولیوی روابط خود را با اسرائیل قطع کرد و این اولین بار نبود که این روابط قطع می شد. عجیب این است که دنیا سعی می کند این صحنه را نادیده بگیرد.

سفیر برزیل وتوی آمریکا بر پیش نویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در زمینه ضرورت آتش بس در غزه را توهین به صلح جهانی دانست و گفت: در حالی که تقریبا همه کشورها با پیش نویس قطعنامه حمایت از آتش بس در غزه موافق بودند اما آمریکا با این قطعنامه مخالفت و علیه این قطعنامه از حق وتو استفاده کرد که چنین اقدامی صلح را در معرض خطر قرار می دهد.

پربیننده ترین خبرها