نتانیاهو: مصمم به ادامه جنگ تا حذف حماس هستیم

نتانیاهو: مصمم به ادامه جنگ تا حذف حماس هستیم
جمعه 24 آذر 1402 - 01:09

نخست‌وزیر رژیم اسرائیل بعد از دیدار با مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت تل‌آویو مصمم است جنگ علیه حماس را تا زمان رسیدن به «پیروزی کامل» ادامه دهد.

العالم-فلسطین اشغالی

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل روز پنجشنبه به جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت اسرائیل مصمم است تا زمان رسیدن به «پیروزی کامل» جنگ علیه حماس را ادامه دهد.

«جیک سالیوان» امروز برای دیدار با کابینه جنگی نتانیاهو به فلسطین اشغالی سفر کرد. پایگاه آکسیوس گزارش داده بود او در دیدار با مقام‌های اسرائیلی خواستار انتقال جنگ به «مرحله خفیف‌تر» ظرف چند هفته آینده شده است.

همزمان، «یوآو گالانت»، وزیر جنگ اسرائیل در اظهاراتی که به نظر می‌رسید برای پاسخ به درخواست آمریکا مطرح می‌شود ضمن اشاره به دشوار بودن جنگ با حماس گفت که این جنگ چند ماه به طول خواهد انجامید.

نتانیاهو در یک پیام ویدئویی بعد از دیدار با مقام آمریکایی گفت: «من به دوستان آمریکایی‌ام گفتم: سربازان قهرمان ما به عبث جانشان را از دست نداده‌اند

وی اضافه کرد: «به دلیل درد عمیق درگذشت آنها ما بیشتر از هر زمان دیگر مصمم هستیم مبارزه را تا زمان حذف حماس، تا زمان پیروزی کامل، ادامه دهیم

رژیم اسرائیل هدف عملیات خود در غزه را نابودی حماس اعلام کرده است اما بسیاری از شخصیت‌های غربی و اروپایی در روزهای گذشته تصریح کرده‌اند که حماس یک تفکر است و امکان نابود کردن آن وجود ندارد.

به عنوان مثال جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا چندی پیش در نشستی در بارسلونا گفت که حماس یک تفکر و ایدئولوژی است و امکان از بین بردن آن وجود ندارد.

نتانیاهو در بخش دیگری از سخنانش در آن پیام ویدئویی گفت که بازگرداندن گروگان‌ها هم از جمله اهداف کلیدی اسرائیل است. او گفت: «ما آن هدف را فراموش نکرده‌ایم، حتی برای یک لحظه و در این لحظه هم آن را فراموش نکرده‌ایم

نتانیاهو در روزهای گذشته از یک طرف به دلیل شکست امنیتی-اطلاعاتی بابت حمله 7 اکتبر و از طرف دیگر به دلیل ناتوانی در بازگرداندن اسرا از غزه آماج انتقادات شدید قرار گرفته است.

«ماریوا زانزین»، از تحلیلگران «گروه بین‌المللی بحران» حدود 10 روز پیش گفته بود خانواده‌های اسرای غزه از اینکه ارتش اسرائیل قبل از تکمیل فرایند تبادل اسرا با حماس عملیات نظامی در غزه را از سر گرفته‌اند «به شدت عصبانی» هستند.

قبل از آن، روز 14 آذرماه شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی هم از بروز هرج و مرج در جلسه میان خانواده اسرا در غزه با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل خبر داده بود.

این رسانه گزارش داده بود که نتانیاهو ظاهراً در این نشست به خانواده اُسرا اطلاع داده که نمی‌تواند همه اسرا را بازگرداند. پس از آن جلسه به آشوب کشیده شده و خانواده اسرا از این نشست خارج شده‌اند.

علی‌رغم این، به نظر می‌رسد جایگاه نتانیاهو در قدرت هنوز با توجه به ادامه جنگ مستحکم است، اما تضمینی برای این وضعیت بعد از اتمام جنگ وجود ندارد.

ماریوا زانزین چند روز پیش گفت: «اگر اسرائیل نتواند در این عملیات به دستاوردهایی دست پیدا کند، فکر می‌کنم صبر اسرائیلی‌ها از دست برود، ضمن اینکه همین حالا صدها نفر از نیروهای ذخیره ارتش برای خدمت فراخوانده‌اند و اقتصاد هم در حال آسیب دیدن است

وزارت دارایی اسرائیل در آخرین ارزیابی هزینه‌های اولیه جنگ غزه را 191 شِکِل (51 میلیارد دلار) برآورد کرده است. مقام‌های وزارت دارایی گفته‌اند که این رقم ممکن است بسته به تحولات میدانی افزایش پیدا کند.

رسانه‌های آمریکا گزارش داده‌اند نتانیاهو از آمریکا بابت استفاده از حق وتوی خود برای جلوگیری از آتش‌بس در غزه تشکر کرده است.

پربیننده ترین خبرها